-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Momenteel lijden vele ondernemingen nog onder de economische vertraging die het gevolg was van de COVID-19-pandemie. Bepaalde sectoren zijn ook zwaarder getroffen dan andere. Voor ondernemingen in moeilijkheden is de procedure tot gerechtelijke reorganisatie zeker de beste oplossing om zich tegen hun schuldeisers te beschermen en hun voortbestaan veilig te stellen. Hierna geven wij een overzicht van de boekhoudkundige behandeling van vorderingen en schulden waarvan de schuldeiser afstand doet in het kader van een dergelijke procedure.
De procedure tot gerechtelijke reorganisatie
De procedure tot gerechtelijke reorganisatie is een juridische procedure die erop gericht is, onder toezicht van een rechter, de continuïteit van de activa of activiteiten van de onderneming geheel of gedeeltelijk veilig te stellen. Ze heeft dus bovenal tot doel het faillissement van de onderneming te vermijden. Meestal wordt daartoe over een betalingsplan onderhandeld met de schuldeisers, die vaak afstand doen van een deel van hun vorderingen ten aanzien van de betrokken onderneming.
Die procedure tot gerechtelijke reorganisatie geeft de schuldenaar dus een tijdelijke adempauze die hem in staat stelt:
- ofwel een minnelijke schikking te treffen met bijvoorbeeld een van zijn belangrijkste schuldeisers (nieuwe onderhandelingen over een huurcontract of over het bedrag van de openstaande schuldvorderingen enzovoort)
- ofwel het collectieve akkoord van de schuldeisers te verkrijgen over een globaler reorganisatieplan voor de onderneming
- ofwel, onder gerechtelijk gezag, de activa of activiteiten geheel of gedeeltelijk over te dragen aan een of meerdere derden.
Wettelijk gezien moet het begrip 'onderneming' in de ruime betekenis worden gezien en gaat het dus om:
- natuurlijke personen met het statuut van zelfstandige
- rechtspersonen (vennootschappen, vzw's, ...)
- organisaties zonder rechtspersoonlijkheid.
Goed om te weten: artikel 48/1 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen voorziet een belastingvrijstelling van de winst die de onderneming maakt door de volledige of gedeeltelijke afstand van een schuldvordering als gevolg van de homologatie van een reorganisatieplan door de rechtbank of van de vaststelling door de rechtbank van een minnelijk akkoord. Deze vrijstelling is evenwel onderworpen aan de inachtneming van bepaalde toepassingsregels die de koning vaststelt.
Wij zullen hierna vanuit een praktische invalshoek ingaan op de boekingen voor een afstand van schuldvordering in een dubbele boekhouding, zowel bij de schuldenaar als bij de schuldeiser. Verder besteden we aandacht aan de manier waarop de vrijstelling van de uit die afstand voortvloeiende winst moet worden verwerkt.
Boekhoudkundige behandeling van de volledige of gedeeltelijke afstand van schuldvordering bij de schuldenaar
Wanneer de schuldenaar en de schuldeiser in het kader van de procedure tot gerechtelijke reorganisatie een akkoord sluiten over een volledige of gedeeltelijke en definitieve afstand van schuldvordering, moet die kwijtschelding op de resultatenrekening worden geboekt in de post 'Overige niet-recurrente bedrijfsopbrengsten'. Vervolgens moet de aard van deze opbrengst worden vermeld in de bijlage van de jaarrekening.
Debet 44 of 175 Handelsschulden
Credit 764-768 Andere niet-recurrente bedrijfsopbrengsten
Deze boeking gebeurt:
- bij een gerechtelijke reorganisatie door een minnelijk akkoord: wanneer de rechtbank het akkoord vaststelt;
- bij een gerechtelijke reorganisatie door een collectief akkoord: op de datum waarop de rechtbank het reorganisatieplan homologeert.
Boekhoudkundige behandeling van de volledige of gedeeltelijke afstand van schuldvordering bij de schuldenaar
De fiscale vrijstelling van de zo geboekte inkomsten wordt pas definitief toegekend tijdens het aanslagjaar dat betrekking heeft op het belastbare tijdperk waarin het reorganisatieplan of het minnelijk akkoord volledig is uitgevoerd. Het is aan de belastingplichtige om een kopie over te maken van het in het Belgisch Staatsblad gepubliceerde vonnis dat het reorganisatieplan homologeert in het geval van een collectief akkoord of dat het minnelijk akkoord vaststelt. De belastingplichtige moet ook aantonen dat dit plan of akkoord volledig is uitgevoerd.
Als het plan of het akkoord niet volledig is uitgevoerd, blijft het ondanks alles mogelijk de vrijstelling te vragen in het aanslagjaar dat betrekking heeft op het belastbare tijdperk waarin het vonnis werd gewezen en die vrijstelling te behouden voor de daaropvolgende aanslagjaren. Hiertoe moeten de vrijgestelde winsten op een afzonderlijke passiefrekening geboekt worden en blijven tot de datum waarop het reorganisatieplan of het minnelijk akkoord volledig is uitgevoerd.
Om die tijdelijke vrijstelling te kunnen claimen, moet de volgende boeking worden ingeschreven voor het bedrag van de erkende niet-recurrente opbrengsten:
Debet 689 Overboeking naar de belastingvrije reserves
Credit 132 Belastingvrije reserves
Wanneer de fiscale vrijstelling na de volledige uitvoering van het plan of het akkoord definitief wordt, is de Commissie voor Boekhoudkundige Normen van mening dat de boeking van een onttrekking aan de belastingvrije reserves het meest aangewezen is omdat de definitieve vrijstelling dan kan worden opgenomen in het te bestemmen resultaat. De overeenkomstige boeking is dus:
Debet 132 Belastingvrije reserves
Credit 789 Onttrekkingen aan de belastingvrije reserves
Boekhoudkundige behandeling van de impact van een ontbindende voorwaarde bij de schuldenaar
Wanneer aan de beoogde afstand van schuldvordering een ontbindende voorwaarde is gekoppeld, moet dit in de bijlage en in de rekeningen worden vermeld onder de klasse 0.
Als deze ontbindende voorwaarde wordt vervuld en een deel van de kwijtgescholden vordering dus effectief wordt, moet ze opnieuw op het passief worden geboekt. Dit wordt in de resultatenrekening weergegeven in de post 'Andere niet-recurrente bedrijfskosten'. De aard van deze kosten moet vervolgens worden vermeld in de bijlage van de jaarrekening.
Debet 664-667 Andere niet-recurrente bedrijfskosten
Credit 44 of 175 Handelsschulden
Als een belastingvrije reserve boekhoudkundig werd opgenomen omdat het plan of het akkoord niet volledig was uitgevoerd, wordt ze ook in dezelfde verhouding teruggeboekt als de hierboven bedoelde niet-recurrente kosten.
Debet 132 Belastingvrije reserves
Credit 789 Onttrekkingen aan de belastingvrije reserves
Hetzelfde principe is van toepassing als de procedure niet kan worden voltooid of als het individueel/collectief gerechtelijk akkoord vroegtijdig wordt herroepen.
Boekhoudkundige behandeling van de volledige of gedeeltelijke afstand van schuldvordering bij de schuldeiser
Lang voordat de klant een procedure tot gerechtelijke organisatie start, heeft de schuldeiser waarschijnlijk al gemerkt dat er liquiditeitsproblemen zijn. Om het risico met betrekking tot de waarschijnlijke inning van de vordering weer te geven, moet die als dubieus worden beschouwd, tenzij de schuldeiser over voldoende garanties beschikt dat het bedrag van de openstaande vordering gedekt is.
Uiterlijk op het ogenblik dat het akkoord vorm krijgt, moet dan ook de volgende boeking plaatsvinden:
Debet 2907 of 407 Handelsvorderingen: dubieuze debiteuren
Credit 290 of 40 Handelsvorderingen
Bij een definitief akkoord over de vermindering van de schuldvordering zonder ontbindende voorwaarde zoals herstel van winstgevendheid wordt de minderwaarde vastgesteld:
Debet 642 Minderwaarden op de realisatie van handelsvorderingen
Credit 2907 of 407 Handelsvorderingen: dubieuze debiteuren
Boekhoudkundige behandeling van de impact van een ontbindende voorwaarde bij de schuldeiser
Als er een ontbindende voorwaarde is, wordt een waardevermindering geboekt, voor zover ze al niet eerder is verwerkt, in plaats van de vaststelling van een minderwaarde op de realisatie van een handelsvordering.
Debet 6330 Waardeverminderingen op handelsvorderingen op meer dan een jaar: toevoegingen
Credit 2909 Handelsvorderingen: geboekte waardeverminderingen (-)
of
Debet 6340 Waardeverminderingen op handelsvorderingen op ten hoogste één jaar: toevoegingen
Credit 409 Handelsvorderingen: geboekte waardeverminderingen (-)
Door de aanwezigheid van die ontbindende voorwaarde moet het recht van de schuldeiser om de volledige betaling van zijn latente vordering te eisen, als deze voorwaarde wordt vervuld, in de bijlage van de jaarrekening en in de boekhouding worden vermeld onder klasse 0.
Als de voorwaarde wordt vervuld, eindigt de afstand van schuldvordering en wordt de geboekte waardevermindering teruggeboekt.
Als het akkoord vervroegd wordt beëindigd of herroepen, blijft de geboekte waardevermindering geheel of gedeeltelijk gehandhaafd naargelang de gehele of gedeeltelijke terugbetaling van de vordering op de vervaldag onzeker is.
De terugboekingen gebeuren als volgt:
Debet 2909 Handelsvorderingen: geboekte waardeverminderingen (-)
Credit 6331 Waardeverminderingen op handelsvorderingen op meer dan één jaar: terugnemingen
of
2909 Handelsvorderingen: geboekte waardeverminderingen (-)
Credit 6341 Waardeverminderingen op handelsvorderingen op ten hoogste één jaar: terugnemingen
Boekhoudkundige behandeling door de schuldeiser bij de definitieve vereffening
Na de volledige uitvoering van het minnelijk akkoord of het collectief reorganisatieplan worden alle vorderingen en de bijbehorende waardeverminderingen in de boekhouding gesaldeerd.
Als de schuldeiser uiteindelijk een lager bedrag ontvangt dan hij had verwacht, wordt dit boekhoudkundig als volgt verwerkt:
Debet 550 Kredietinstellingen - rekeningen-courant
Debet 642 Minderwaarden op de realisatie van handelsvorderingen
Debet 409 Handelsvorderingen: geboekte waardeverminderingen (-)
Credit 407 Handelsvorderingen: dubieuze debiteuren
Als de schuldeiser uiteindelijk een hoger bedrag ontvangt dan hij had verwacht, wordt dit boekhoudkundig als volgt verwerkt:
Debet 550 Kredietinstellingen - rekeningen-courant
Debet 409 Handelsvorderingen: geboekte waardeverminderingen (-)
Credit 407 Handelsvorderingen: dubieuze debiteuren
Credit 6331 Waardeverminderingen op handelsvorderingen op meer dan één jaar: terugnemingen
Credit 6341 Waardeverminderingen op handelsvorderingen op ten hoogste één jaar: terugnemingen
Conclusie
De procedure tot gerechtelijke reorganisatie biedt onmiskenbaar een goede bescherming aan ondernemingen in moeilijkheden. De toegang tot deze procedures en de regels die moeten worden gevolgd om van fiscale vrijstellingen te genieten bij een akkoord, zijn echter dikwijls complex. Onze gecertificeerde accountants bij Grant Thornton kunnen u begeleiden bij alle formaliteiten voor dergelijke procedures. Aarzel daarom niet met een van hen contact op te nemen als u daarover vragen heeft.