-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De stijgende inflatie van de afgelopen jaren heeft een onverwachte impact op heel wat Belgische ondernemingen die ‘klein” zijn volgens de definities van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). Door de hogere inflatie zien ze hun omzet en balanstotaal fors toenemen. Een positieve evolutie op het eerste zicht, ware het niet dat ze hierdoor soms de status van ‘kleine vennootschap’ verliezen. Een vennootschap is ‘klein’ indien ze niet meer dan één van de volgende criteria overschrijdt: 50 werknemers, een omzet van €9.000.000 en een balanstotaal van €4.500.000. Deze drempels waren sinds 2015 niet meer opgetrokken. Wanneer een vennootschap ‘groot’ werd, zijn er vervelende gevolgen: het missen van fiscale voordelen en het voldoen aan strengere regels inzake de vorm van de jaarrekening en bijhorende publicatievereisten.
Interventie Europese Commissie en implementatie in Belgische wetgeving
Om deze problematiek aan te pakken, heeft de Europese Commissie in oktober 2023 beslist om de drempels aan te passen. Deze aanpassingen zijn in België gebeurd op 27 maart 2024. De verhoogde drempels zijn van toepassing voor boekjaren die een aanvang nemen na 31 december 2023.
Voortaan zijn vennootschappen ‘klein’ indien ze op balansdatum van het laatst afgesloten boekjaar niet meer dan één der volgende drempels overschrijden:
- jaargemiddelde van het personeelsbestand: 50 (ongewijzigd)
- jaaromzet, exclusief btw: €11.250.000 (i.p.v. de vroegere €9.000.000)
- balanstotaal: €6.000.000 (i.p.v. de vroegere €4.500.000).
Ook zijn de drempels voor een ‘microvennootschap’ aangepast. Een microvennootschap wordt voortaan gedefinieerd als een kleine vennootschap met rechtspersoonlijkheid die op datum van de jaarafsluiting geen dochter- of moedervennootschap is en die niet meer dan één der volgende criteria overschrijdt:
- jaargemiddelde van het personeelsbestand: 10 (ongewijzigd)
- jaaromzet, exclusief btw: €900.000 (i.p.v. de vroegere €700.000)
- balanstotaal: €450.000 (i.p.v. de vroegere €350.000).
Daarnaast worden ook voor een ‘groep van beperkte omvang’ de drempels aangepast. Een ‘groep van beperkte omvang’ is aanwezig indien op geconsolideerde basis niet meer dan één van de volgende drempels wordt overschreden:
- jaargemiddelde van het personeelsbestand: 250 (ongewijzigd)
- jaaromzet, exclusief btw: €42.500.000 (i.p.v. de vroegere €34.000.000)
- balanstotaal: €21.250.000 (i.p.v. de vroegere €17.000.000).
Wanneer een groep vennootschappen op basis van het WVV niet verplicht is om een geconsolideerde jaarrekening op te stellen, kan het beoordelen van de omzet- en balanstotaalgrenzen op geconsolideerde basis extra administratieve lasten met zich meebrengen.
Om te voorkomen dat een consolidatie alleen voor het bepalen van de groottecriteria moet plaatsvinden, kan een moedervennootschap ervoor kiezen om de omzet- en balanstotalen van alle verbonden vennootschappen eenvoudigweg op te tellen. Hierbij worden de grensbedragen voor omzet en balanstotaal met 20% verhoogd, de zogenaamde geaggregeerde wijze van berekening.
De nieuwe grensbedragen zijn dan enerzijds voor een ‘kmo-vennootschap’:
- jaaromzet, exclusief btw: €11.250.000 + 20% = €13.500.000
- balanstotaal: €6.000.000 + 20% = €7.200.000
En anderzijds voor een ‘micro-vennootschap’:
- jaaromzet, exclusief btw: €900.000 + 20% = €1.080.000
- balanstotaal: €450.000 + 20% = €540.000
Inwerkingtreding
Voor het eerste boekjaar dat begint na 31 december 2023 (voor vennootschappen met een kalenderjaarboekhouding is dit het boekjaar van 1 januari 2024 tot 31 december 2024), wordt de grootte van de vennootschap bepaald op basis van de cijfers van het eerstvolgende afgesloten boekjaar. Dit betekent dat de vennootschap op basis van de gegevens van het boekjaar per 31 december 2024 zelf en rekening houdend met de nieuwe verhoogde grenzen wordt gekwalificeerd als ‘klein’ of ‘groot’.
Voor het daaropvolgende boekjaar, 2025, wordt op basis van het zogenaamde “consistentiebeginsel” echter gekeken naar de cijfers van de twee voorgaande boekjaren, namelijk 2023 en 2024, om te bepalen of de vennootschap als ‘klein’ of ‘groot’ wordt beschouwd. De kwalificatie voor het boekjaar 2025 wordt dus vastgesteld op basis van de cijfers per 31 december 2023 en 31 december 2024, waarbij rekening wordt gehouden met de nieuwe, verhoogde drempelwaarden. Voor gebroken boekjaren geldt hetzelfde principe.
Een voorbeeld kan dit verduidelijken:
Een vennootschap heeft op de balansdatum van 31 december 2024 slechts één van de nieuwe, verhoogde drempels overschreden. De jaaromzet bedraagt €11.700.000, wat hoger is dan de nieuwe drempel van €11.250.000. Echter blijven zowel het balanstotaal van €4.700.000 als het personeelsbestand van 44 werknemers onder de nieuwe, verhoogde grenzen. Dankzij de eenmalige opschorting van het consistentiebeginsel wordt het feit dat slechts één drempel wordt overschreden voldoende geacht om de vennootschap als ‘klein’ te kwalificeren.
Daaropvolgend voor boekjaar 2025 zal het consistentiebeginsel opnieuw in werking treden, weliswaar rekening houdend met de verhoogde nieuwe grenzen. De vennootschap heeft gedurende het boekjaar 2023 en 2024 maximaal één (nieuwe) drempel overschreden. Hierdoor zal zij voor het boekjaar 2025 als een kleine vennootschap worden beschouwd.
Zowel voor de afsluitdatum op 31 december 2025 als op 31 december 2026 blijft de vennootschap aanzien worden als een kleine vennootschap vanwege het consistentiebeginsel. Echter aangezien ze in beide jaren de grensbedragen overstijgt, zal ze voor de afsluitdatum op 31 december 2027 een ‘grote’ vennootschap zijn.
Bovenstaande uiteenzetting wordt tevens bevestigd door de commissie voor boekhoudkundige normen (CBN) in hun advies van 11 september 2024 (CBN-advies 2024/07).
Fiscale impact
Als een vennootschap ‘klein’ is, zal ze bepaalde fiscale gunstmaatregelen kunnen toepassen. Door de verhoging van de drempels zullen opnieuw meer vennootschappen van deze gunstmaatregelen gebruik kunnen maken.
Enkele van de gunstmaatregelen:
-
het verlaagd tarief vennootschapsbelasting van 20% (i.p.v. 25%) op de eerste schijf van €100.000 als aan bepaalde voorwaarden is voldaan;
-
mogelijkheid om voor kwalificerende inbrengen het verlaagd tarief van de roerende voorheffing voor dividenden toe te passen (VVPRbis);
-
mogelijkheid tot aanleg van een liquidatiereserve (VVPRter);
-
mogelijkheid tot toepassing van een investeringsaftrek van 8% op alle investeringen die verband houden met de economische activiteit en de verhoogde investeringsaftrek voor investeringen in beveiliging van beroepslokalen en in digitale investeringen (boekjaar 2024);
-
geen vermeerdering wegens ontbrekende voorafbetalingen gedurende de eerste drie boekjaren vanaf de oprichting;
-
mogelijkheid tot fondsenwerving via fiscaal voordelige crowdfunding.
Voor ‘kleine’ vennootschappen gelden ook diverse gunstmaatregelen verbonden met tewerkstelling / bedrijfsvoorheffing.