-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De kogel is nu dan toch door de kerk. Nadat de invoering ervan een aantal keren werd uitgesteld, dienen rechtspersonen met een mandaat als bestuurder of zaakvoeder zich met ingang van 1 juni 2016 dan toch te registreren als gewone btw-belastingplichtige en btw aan te rekenen op de vergoedingen voor hun prestaties. Wel bestaan er een aantal situaties waarin de aanrekeningvan btw op de prestaties alsnog (minstens gedeeltelijk) kan worden vermeden. De Beslissing nr. 127.850 van 30 maart 2016 geeft toelichting bij de principiële belastingplicht en de mogelijkheden om vooralsnog geen btw te moeten aanrekenen.
De uitoefening door een rechtspersoon van een mandaat als bestuurder of zaakvoeder is een dienst die in principe aan de btw onderworpen is wanneer dit mandaat 'onder bezwarende titel' wordt verricht. Er dient dus in eerste instantie te worden vastgesteld of het om een bezoldigd mandaat gaat. Dit zal zonder meer moeten blijken uit de statuten en eventueel andere feitelijke omstandigheden. Als blijkt dat het mandaat inderdaad kosteloos wordt uitgeoefend, dan valt dit buiten het toepassingsgebied van de btw en zijn er op dat punt geen verdere acties vereist. Als daarentegen blijkt dat de bestuurder (of zaakvoerder)-rechtspersoon wordt beloond met vaste of veranderlijke vergoedingen, dan wordt het mandaat beschouwd als zijnde uitgeoefend onder bezwarende titel en dient er alleszins vanaf 1 juni 2016 btw te worden aangerekend. De berekeningswijze, de benaming of de wijze van toekenning (vaste of variabele periodieke vergoedingen, tantièmes, aanwezigheidsvergoedingen, emolumenten) is ter zake niet van belang. Dat de vergoeding louter bestaat uit tantièmes en afhankelijk is van de resultaatverdeling van de vennootschap waarin het mandaat wordt uitgeoefend, zodat bij een ontoereikend resultaat geen tantièmes worden toegekend, doet bijgevolg evenmin afbreuk aan het belastbaar karakter ervan. Dividenden worden evenwel niet bedoeld: zij vloeien immers voort uit het loutere bezit van een deelneming (van de bestuurderrechtspersoon) als investeerder (als aandeelhouder) en zijn dus niet de tegenprestatie voor een verrichte dienst.
Vanaf wanneer moet btw worden aangerekend?
In dat opzicht moet rekening worden gehouden met de regels inzake het belastbare feit én het tijdstip van de opeisbaarheid van de btw. Zo is het belastbare feit voor (andere dan intracommunautaire) diensten in principe het tijdstip waarop de dienst is 'verricht' (of voltooid). Diensten die aanleiding geven tot opeenvolgende afrekeningen of betalingen worden geacht te zijn verricht bij het verstrijken van elke periode waarop een afrekening of betaling betrekking heeft. De nieuwe regels gelden vanaf 1 juni 2016. Wanneer de prestatie van de bestuurder aldus uiterlijk op 31 mei 2016 is voltooid of wanneer bijvoorbeeld op 14 juli 2016 de bestuurder-rechtspersoon een vergoeding factureert met vermelding dat die betrekking heeft op de periode van 1 januari 2016 tot 31 mei 2016, dan is er geen btw verschuldigd. Wanneer de prestatie van de bestuurder evenwel wordt verricht na 31 mei 2016 (omdat bijvoorbeeld de dienst na die datum wordt voltooid of omdat er een afrekening is over een periode tot bijvoorbeeld 30 juni 2016), dan is de vergoeding in principe wél aan de btw onderworpen, tenzij er zich een oorzaak tot opeisbaarheid heeft voorgedaan uiterlijk op 31 mei 2016. Dit zal met name het geval zijn wanneer uiterlijk op die datum de factuur werd uitgereikt of de betaling wordt ontvangen, in welk geval er toch geen btw verschuldigd is ten belope van het betreffende (gefactureerde of ontvangen) bedrag. Voor tantièmes werd een afwijkend standpunt ingenomen. Het tijdstip van de opeisbaarheid is in dat geval altijd de datum waarop de algemene vergadering beslist tot uitkering van de tantièmes en dit ongeacht de datum waarop het boekjaar wordt afgesloten. De datum waarop de factuur wordt uitgereikt of de betaling wordt ontvangen is in dat opzicht evenmin van belang.
In welbepaalde gevallen kunnen de prestaties worden vrijgesteld.
De prestaties van de rechtspersoon met een mandaat als bestuurder of zaakvoerder kunnen eventueel vallen onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen. Dan mag de vergoeding voor de belastbare transacties van de onderneming (inclusief voor het mandaat) evenwel maximaal € 25.000 bedragen (artikel 56bis W.btw en KB nr. 19). Onder deze vrijstelling dient geen btw te worden aangerekend en zijn de btwverplichtingen minimaal, maar is er geen recht op aftrek van btw op de aankopen. Daarnaast bestaat er ook nog een specifieke vrijstelling voor de handelingen die een bestuurder verricht in het kader van zijn mandaat als beheer van 'instellingen voor collectieve belegging' (artikel 44, §3, 11° W.btw).
Combinatie van een mandaat en operationele prestaties: quid?
In bepaalde gevallen zal het bestuurdersmandaat worden gecombineerd met andere prestaties binnen en managementvennootschap. Desgevallend kunnen deze andere prestaties wel nog vrijgesteld zijn van btw (bv. financiële, verzekerings-, medische en vastgoedsector). In dat geval dienen de handelingen van managementvennootschappen te worden opgesplitst in meerdere elementen die elk hun eigen regeling op het stuk van de btw volgen en moet het onderscheid tussen de verschillende handelingen kunnen worden aangetoond doordat dit objectief bepaald en geformaliseerd wordt (d.m.v. contractuele documenten of statutaire bepalingen). Het mandaat (activiteit) van bestuurder bestaat trouwens in een algemene bevoegdheid van het beheer, de controle en leiding over de bestuurde vennootschap. Wanneer er tussen de verschillende prestaties géén opsplitsing is gebeurd of niet systematisch kan worden aangetoond, zal de btw-administratie uitgaan van een verhouding van 'minimum' 25% voor de bestuurdersvergoeding (met btw) en 75% voor de vrijgestelde handelingen. Bij deze beoordeling zal de administratie ook rekening houden met de verhouding tussen de verschillende vergoedingen zoals die vóór 1 juni 2016 werd toegepast.
Voor bepaalde sectoren is er de opportuniteit van de btw-eenheid.
In het geval de werkvennootschap waarin het mandaat als bestuurder of zaakvoerder wordt uitgeoefend géén of een beperkt recht op aftrek heeft, dan zal de aangerekende btw op de vergoeding voor het mandaat een extra kostprijs vormen. In de praktijk gaat het vooral om de financiële, verzekerings- en vastgoedsector. In dergelijke gevallen kan het opportuun zijn om een btw-eenheid op te richten tussen de werkvennootschap en de bestuurdersvennootschappen. Om een btw-eenheid te kunnen oprichten, dienen evenwel drie cumulatieve voorwaarden te zijn vervuld, met name financiële, organisatorische en economische verbondenheid, waarbij vooral de eerste voorwaarde een struikelblok was. Want in de meeste gevallen zijn de aandelen van de bestuurdersvennootschappen niet voor minstens 10% rechtstreeks of onrechtstreeks in dezelfde handen. Om hieraan enigszins tegemoet te komen, stelt de btw-beslissing nu dat er toch een btw-eenheid kan worden gevormd wanneer de volgende voorwaarden zijn voldaan:
- De bestuurdersvennootschappen zijn zowel aandeelhouder als bestuurder van de werkvennootschap.
- De bestuurdersvennootschappen bezitten samen rechtstreeks meer dan 50% van de stemrechten verbonden aan de maatschappelijke rechten van de werkvennootschap.
- De bestuurdersvennootschappen verbinden zich ertoe dat elke beslissing inzake de oriëntatie van het beleid van de werkvennootschap moet worden genomen met hun toestemming (bij unanimiteit).
Merk op dat voor de oprichting van de btw-eenheid rekening dient te worden gehouden met de wettelijke behandelingstermijn (1ste dag van 'maand indiening +2'). Bij indiening in mei 2016 van een volledig onderbouwd dossier zal de btw-eenheid (ten vroegste) kunnen ingaan op 1 juli 2016.
Wel recht op aftrek van btw op aankopen.
Als gewone belastingplichtigen zullen de bestuurder (of zaakvoerder)- rechtspersonen wel de btw geheven van de kosten gemaakt in het kader van hun belaste activiteit vanaf 1 juni 2016 volgens de gewone regels in aftrek brengen. Bij een gemengd btw-statuut zal deze aftrek worden beperkt. De btw-beslissing stelt wel dat er met betrekking tot de investeringen van het verleden (voor 1 juni 2016) géén mogelijkheid meer is voor recuperatie (herziening) van de historische btw.