-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
U heeft wellicht reeds gehoord van CEO-fraude. Maar bent u er zich ook van bewust dat niet alleen grote ondernemingen het slachtoffer worden van deze vorm van oplichting?
Wat is CEO-fraude precies?
Een medewerker van de financiële dienst ontvangt een ‘valse’ e-mail of telefoon in naam van de CEO, de CFO, een bestuurder of een andere persoon met een hoge functie binnen het bedrijf. Hij krijgt de vraag om dringend een aanzienlijk bedrag over te schrijven in het kader van een belangrijke transactie. Er wordt druk op hem uitgeoefend om de betaling dringend uit te voeren, zoniet kan de belangrijke transactie niet doorgaan.
Tijdsdruk is hier dus belangrijk, maar ook de gezagsverhouding. De persoon die wordt benaderd, ervaart de druk van een persoon hoger in rang en durft minder vragen te stellen gezien het om een hogergeplaatst persoon gaat.
Ook wordt hij vaak gewaarschuwd om de vertrouwelijkheid van de transactie te respecteren. In bepaalde gevallen wordt ook een advocatenkantoor of een boekhoudkantoor vermeld om de vraag echter te doen lijken.
De uitvoering van de betaling wijkt in dat geval ook af van het normale betalingsproces binnen het bedrijf.
Om de oplichting tot een succesvol einde te brengen, heeft de oplichter informatie kunnen verzamelen hoe uw organisatie in elkaar zit, hoe de betalingsprocessen verlopen en wie best benaderd wordt en op welke manier.
Cybercriminelen kunnen een e-mailadres vervalsen door een adres te gebruiken dat er sterk op lijkt. Daarnaast kunnen zij exact hetzelfde e-mailadres gebruiken omdat zij het adres hebben gehackt en daarmee het e-mailadres van de respectieve personen hebben overgenomen.
Hoe CEO-fraude te voorkomen?
Beperk informatie online
De informatie die online beschikbaar is op bijvoorbeeld de bedrijfswebsite, maakt het eenvoudiger voor de oplichters om zich voor te bereiden. Als het bijvoorbeeld mogelijk is om online te achterhalen wanneer de financieel directeur met vakantie is of welke relaties er bestaan met leveranciers, dan kan u - mits online zoekopdrachten en een minimum aan investering van tijd en inspanning - gemakkelijk een target worden. Bovendien benaderen de fraudeurs vaak medewerkers per e-mail of telefoon met allerhande vragen.
Bekijk dus welke informatie u online deelt (via het internet, de bedrijfswebsite, social media) en verwijder alle informatie die niet nodig is, bijvoorbeeld rechtstreekse contactgegevens van uw medewerkers, detailinformatie van uw organisatie, enz. Maak uw medewerkers erop attent dat er geen informatie gedeeld wordt met onbekenden.
Beveilig de toegang tot uw e-mails
Het is raadzaam om ‘multifactor authenticatie’ te implementeren voor uw bedrijfsmails. Zo reduceert u het risico op hacken van de e-mailaccounts. Sensibiliseer ook uw medewerkers rond cybersecurity thema’s, zoals sterke paswoorden, phishing e-mails, en dergelijke meer. Ook regelmatige paswoordwijzigingen zijn cruciaal.
Creëer interne bewustwording en implementeer een goed interne controlesysteem
Breng uw personeelsleden op de hoogte van het bestaan van dit risico en benadruk hun verantwoordelijkheid om de interne processen te volgen.
Bij aanvragen vanuit de leverancier om wijzigingen uit te voeren op facturen of rekeningnummers, moeten zij voldoende alert zijn en de nodige vragen stellen. Leveranciers dienen rechtstreeks gecontacteerd te worden en niet via een link die meegegeven wordt in de e-mail of via een nieuw telefoonnummer.
Zelfs indien er geen wijziging wordt gevraagd aan een factuur, is het altijd een goede praktijk om:
- waakzaam te blijven en argwanend te zijn als er per e-mail wordt gevraagd om betalingstransacties uit te voeren. Laat je niet misleiden door zogenaamd strikt geheime transacties in verband met bijvoorbeeld overnames.
- onregelmatigheden te checken, zoals wijzigingen aan leveranciersnaam, adres, factuurbedrag, rekeningnummer. Implementeer een call-back procedure bij wijziging van bankrekeningnummers.
- het rekeningnummer van de leverancier op de factuur te checken met het reeds gekende nummer in de leveranciersdatabase
- informatie te verschaffen aan de leverancier dat een betaling is uitgevoerd
- functiescheidingen te implementeren tussen bijvoorbeeld inboeking factuur, registratie ontvangst, goedkeuring factuur en betaling factuur
- afspraken te maken en functiescheiding te installeren rond creatie leverancier en wijziging bankrekeningnummers
- duidelijke afspraken te maken rond het betalingsproces en welke acties te ondernemen bij afwijkingen
- betalingen boven een bepaald bedrag door meerdere personen te laten ondertekenen
- telefonisch contact op te nemen met de leveranciers indien er onduidelijkheden zijn
- e-mailadressen goed te checken
- een open bedrijfscultuur te installeren zodat steeds intern vragen kunnen gesteld worden bij twijfel
- fraude bespreekbaar te maken en trainingen te organiseren.
Het risico op CEO-fraude blijft toenemen. Dus ook u kan het slachtoffer worden!
Heeft u vragen, aarzel niet om contact op te nemen met onze experts. Grant Thornton Advisory kan uw processen en huidige interne controlesysteem doorlichten en aanbevelingen formuleren ter verbetering hiervan.
Opgelet!
Ook al bent u geen directe target, dan nog kan dit fraudetype een impact hebben op uw voorraadbeheer. Indien uw klanten slachtoffer zijn, dan kan dit voor hen een belangrijk cashflowprobleem veroorzaken waardoor zij uw facturen desgevallend niet of te laat kunnen betalen.