-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De Federale regering heeft de afgelopen maanden diverse steunmaatregelen gelanceerd om de impact van de coronacrisis op gezinnen en bedrijven in te dijken. Deze maatregelen omvatten ook een reeks maatregelen op het vlak van btw ter verbetering van de cashflow van belastingplichtigen. Bepaalde maatregelen zijn structureel (definitief), andere maatregelen gelden (voorlopig) voor een beperkte periode.
Welke maatregelen zijn definitief?
Afschaffing decembervoorschot voor btw (en bedrijfsvoorheffing)
Belastingplichtigen waren in het verleden verplicht tegen 24 december van elk kalenderjaar een voorschot te betalen op de belasting die verschuldigd was over de transacties van het vierde kwartaal (kwartaalaangevers) of december (maandaangevers), het zogenaamde ‘decembervoorschot’. Dit betaalde voorschot kon dan later verrekend worden met een toekomstig verschuldigd btw-bedrag. Deze voorfinanciering had een belangrijke impact op de liquiditeit van ondernemingen.
In het kader van de eerste reeks Covid-19 steunmaatregelen, werd de betaling van het btw-decembervoorschot voor het jaar 2020 reeds geschrapt. Recent heeft de Minister van Financiën beslist om enerzijds het regime van het btw-decembervoorschot structureel af te schaffen naar de toekomst toe en om dit anderzijds uit te breiden naar het voorschot inzake bedrijfsvoorheffing.
Harmonisering teruggave btw: verlaging minimumdrempels
De drempels voor teruggaven van btw-tegoeden via een btw-aangifte verschillen momenteel van de drempels die gelden voor teruggaafverzoeken ingediend door buitenlandse belastingplichtigen zonder Belgische btw-registratie.
Om in aanmerking te komen voor teruggaaf van een btw-tegoed via een btw-aangifte, moet het tegoed een bepaald minimumbedrag bereiken:
- €245 voor maandindieners met vergunning (of starters met versnelde teruggave) of voor alle belastingplichtigen bij aanvraag in het laatste tijdvak
- €615 voor kwartaalindieners en €1.485 voor maandindieners voor aanvragen in één van de overige drie aangiftetijdvakken.
Voor buitenlandse Europese ondernemingen die geen Belgisch btw-nummer hebben en de opgelopen Belgische btw dienen terug te vragen via een teruggaafverzoek in de EU-Lidstaat van vestiging, gelden evenwel lagere drempelbedragen, met name €400 voor de eerste drie kwartalen en €50 voor het laatste tijdvak of een geheel jaar.
Om de liquiditeit van de ondernemingen te ondersteunen en binnenlandse belastingplichten gelijk te behandelen als buitenlandse belastingplichtigen, worden de drempelbedragen voor teruggave van btw gelijkgeschakeld. Hierdoor kan voortaan ook voor kleinere bedragen de teruggave van een tegoed reeds worden gevraagd via een periodieke btw-aangifte. Het bedrag voor maandelijkse teruggaaf en voor het laatste aangiftetijdvak van het jaar wordt geharmoniseerd naar €50 (in plaats van €245). Het driemaandelijkse drempelbedrag voor de periodieke btw-aangiften wordt geharmoniseerd op €400 (in plaats van €615 of €1.485).
Welke maatregelen zijn tijdelijk?
Lagere nalatigheidsinteresten voor btw (en douane- en accijnsrechten)
De regering heeft beslist om de tarieven voor nalatigheids- en moratoriuminteresten in de btw (en douane- en accijnsrechten) te aligneren met die in de inkomstenbelastingen. Dat wil zeggen dat het tarief drastisch zal dalen van 9,6% tot respectievelijk 4 en 2% per jaar.
Ook de hoge btw-boete voor laattijdige btw-afdracht zal gemilderd worden en dalen van 15% naar 10%.
Beide aanpassingen gelden énkel voor het tweede kwartaal van 2021.
Belastingplichtigen kunnen ook nog steeds een aanvraag indienen voor een individueel uitstel van betaling van de btw-schuld wanneer ze kunnen bewijzen dat ze moeilijkheden ondervinden omwille van de coronapandemie. Deze mogelijkheid bestaat nog tot 30 juni 2021.
Verlaagd btw-tarief van 6% voor de horeca
Tijdens de periode juni 2020 tot en met 31 december 2020 was reeds een tijdelijk verlaagd tarief van 6% van toepassing op restaurantdiensten.
Sinds 8 mei 2021 is deze maatregel heringevoerd tot 30 september 2021. De maatregel heeft tot doel het verlies aan omzet van de afgelopen maanden voor de horeca enigszins te verzachten.
Anders dan bij de vorige regeling, geldt het verlaagd tarief nu niet enkel op het eten maar ook op alle dranken, dus ook op de alcoholische dranken. Let wel, de maatregel is enkel van toepassing op de 'restaurantdiensten' verricht in restaurants, cafés en andere drankgelegenheden (inclusief de tijdelijke inrichtingen die restaurant -en of cateringdiensten verlenen). De 'enkele levering' van alcoholische dranken blijft onderworpen aan 21%.
Verlaagd btw-tarief van 6% voor de afbraak en heropbouw van woningen
De invoering van het verlaagd tarief[1] voor afbraak en heropbouw van woningen heeft een dubbele finaliteit, namelijk de bouwsector een belangrijke tijdelijke fiscale stimulus geven en de toegang vergemakkelijken voor de meest kwetsbare personen tot een kwaliteitsvolle woning.
Het tarief van 6% geldt over het gehele Belgische grondgebied voor een periode van 2 jaar (tot eind 2022). Zowel projecten van bouwheren-natuurlijke personen, waarbij het 6%-tarief geldt op de onroerende werken, als de projecten van bouwpromotoren, waarbij het 6%-tarief van toepassing is op de levering van de woning, komen in aanmerking.
Verlaagd tarief voor COVID-gerelateerde goederen en diensten
De wetgever heeft eind 2020 een tijdelijk verlaagd tarief ingevoerd van 0% op vaccins en tests teneinde Europese Commissie in de mogelijkheid te stellen om grotere hoeveelheden vaccins aan te kopen binnen het daartoe voorziene budget, alsook om de toegang tot de betrokken goederen te faciliteren voor de hele bevolking.
Het 0%-tarief geldt zowel op de vaccins en de tests zelf als op diverse ‘nauw samenhangende diensten’. Welke diensten juist in aanmerking komen, worden opgelijst in Circulaire 2021/C/3.[2]
Daarnaast is de toepassing van het verlaagd btw-tarief van 6% op de verkoop van mondmaskers en handgels verlengd tot 30 juni 2021.
[1] De tariefverlaging is ingevoegd bij de programmawet van 20.12.2020 tot wijziging van het koninklijk besluit nr. 20 van 20.07.1970 (BS van 30.12.2020). De modaliteiten van de regeling werden opgenomen in een ‘frequently asked questions’ en verder toegelicht in een recent gepubliceerde Circulaire 2021/C/18.
[2] Circulaire 2021/C/3 betreffende het tijdelijk verlaagde btw-tarief voor COVID-19-vaccins en medisch hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek van deze ziekte.