-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Het erfrecht wijzigt op 1 september 2018 en dat plaatst de fiscale optimalisatie van het vermogen meteen weer extra in de kijker. Welke acties dienen we bijkomend te nemen? En hebben de reeds genomen acties nog steeds de gewenste uitwerking als we rekening houden met de nieuwe regels?
We vroegen het aan het Private Client Services team van Grant Thornton.
Er is al veel geschreven over de aanpassing van het erfrecht. Maar wat verandert er nu concreet?
De meest ingrijpende wijziging is dat het wettelijk voorbehouden erfdeel van de kinderen wordt vastgeklikt op de helft, het maakt niet uit of u één of meerdere kinderen heeft. Met de helft van de nalatenschap zal men altijd kunnen doen wat men zelf verkiest.
Daarnaast wordt het wettelijk voorbehouden erfdeel van de ouders afgeschaft en vervangen door een onderhoudsvordering (in geval van behoeftigheid).
Voor de langstlevende echtgeno(o)t(e) is de voornaamste wijziging dat deze voortaan beschikt over een wettelijk opvolgend vruchtgebruik op alle schenkingen die door de eerststervende echtgeno(o)t(e) aan de kinderen werden gedaan tijdens hun samenwoning of huwelijk.
Het wettelijk erfdeel wordt trouwens niet alleen berekend op wat er effectief in de nalatenschap zit op het moment van het overlijden; alle vroegere schenkingen moeten in deze oefening worden bijgeteld.
Vanaf 1 september nemen we hiervoor de waarde op het moment van de schenking, met een indexatie tot op de dag van het overlijden. Voor schenkingen met voorbehoud van vruchtgebruik (of ruimer: uitgesteld meesterschap) zal de waarde genomen worden op het moment van volledige beschikking.
Een laatste nieuwigheid is de mogelijkheid om een punctuele dan wel een globale erfovereenkomst op te maken. Daarin kan iemand voor zijn overlijden al samen met zijn of haar partner of echtgeno(o)t(e) en kinderen op papier zetten hoe zijn of haar erfenis (evenwichtig) verdeeld moet worden. Het is een bewuste keuze om meer overleg aan te moedigen en de conflicten over erfkwesties te beperken.
Dit zijn toch wel erg ingrijpende en ingewikkelde wijzigingen. Welke concrete stappen raden jullie aan?
Op dit moment adviseren we iedereen om in eerste instantie zeker even te bekijken welke acties men al heeft ondernomen op het vlak van zijn vermogensplanning, en of die nog de gewenste uitwerking hebben onder het nieuwe erfwet. Is er een huwelijkscontract? Werd er een testament opgemaakt? Zijn er schenkingen gedaan?
Het is belangrijk om deze documenten te (laten) screenen en eventueel de nodige aanpassingen te doen in functie van de nieuwe wetgeving. Een belangrijk aandachtspunt is bijvoorbeeld: u heeft in uw testament opgenomen dat het vrij beschikbaar deel volledig toekomt aan een vriend. Het deel dat aan deze vriend toekomt, is ingevolge de nieuwe wetgeving vaak veel groter dan voorheen. Aangezien door de nieuwe wetgeving het deel waarover vrij beschikt kan worden vaak groter is, dient te worden bekeken of dit wel de bedoeling was. We vergelijken even: als iemand 2 kinderen heeft, kreeg die vriend onder de oude wetgeving 1/3de van de nalatenschap; op heden krijgt deze vriend 1/2de van de nalatenschap.
In een verder stadium is het interessant om uw vermogen volledig in kaart te (laten) brengen zodat u zicht krijgt op de uiteindelijke afrekening in de erfbelasting. Zelfs eerder kleine optimalisaties kunnen de erfbelasting immers temperen. Ons Private Client Services team bestaat uit fiscale en notariële juristen. We hebben dus de nodige expertise in huis om u hierin te begeleiden.
Een term die je hieromtrent vaak hoort, is de verklaring van behoud. Heeft dit ook te maken met de inwerkingtreding van het nieuwe erfrecht? En wat houdt dat in?
Oorspronkelijk dienden deze verklaringen van behoud te gebeuren voor 1 september 2018, dus gelijklopend met de inwerkingtreding van de nieuwe erfwet. De federatie van het notariaat heeft echter verzocht om deze deadline uit te stellen tot 1 september 2019.
Indien het de bedoeling is dat gedane schenkingen blijven vallen onder de oude wetgeving, is het aangewezen om voor een notaris een verklaring van behoud te laten verlijden. Enkele voorbeelden om dit te illustreren:
U heeft aan elk van uw kinderen €100.000 geschonken op het moment dat elk kind 18 jaar werd. Indien u geen verklaring van behoud aflegt, zullen de schenkingen op het moment van uw overlijden niet gelijk zijn, omdat de waarde van de schenking onder het nieuwe erfrecht zal geïndexeerd worden tot op datum van overlijden. Aangezien u al deze schenkingen op een ander moment deed, leidt dit onder het nieuwe erfrecht tot ongelijkheden.
Het kan ook zijn dat aan het ene kind een familiale onderneming werd geschonken met voorbehoud van vruchtgebruik en dat bijvoorbeeld geld werd gegeven aan de andere kinderen. Onder de nieuwe wetgeving zal de waarde van deze aandelen worden bepaald op datum van het overlijden van de schenker (op het moment van volledige beschikking), aangezien het vruchtgebruik dan is uitgedoofd. Ook hierdoor kunnen nu grote ongelijkheden ontstaan.
Waarom naar Grant Thornton voor advies?
Wij pakken elk dossier onafhankelijk en in zijn geheel aan: boekhoudkundig/financieel maar evenzeer fiscaal en juridisch. Ons team gaat erg multidisciplinair tewerk en zet daarbij zijn uitgebreide (zelfs grensoverschrijdende) expertise in. Zowel het welzijn en de groei van de vennootschap als de fiscale optimalisatie op alle vlakken van het globaal vermogen zijn immers onze voornaamste doelstelling.