-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
U weet intussen vast dat op 1 september een nieuw erfrecht in werking treedt. Dat brengt belangrijke wijzigingen met zich mee op diverse vlakken. Zo mag u een ruimer deel van de nalatenschap nalaten aan vrij te kiezen personen en zijn er andere waarderingsregels voor de inbreng en inkorting van reeds gedane schenkingen.
Wat is zoal nieuw?
- Alle kinderen samen kunnen van een erflater nog slechts een "wettelijk gereserveerd erfdeel" claimen op de helft van de fictieve massa (dit is de nalatenschap, verhoogd met alle bij leven gedane schenkingen).
- De waardering van de reeds gedane schenkingen gebeurt in dit verband in functie van hun waarde op datum van de schenking (jaarlijks te indexeren) en in principe niet meer op datum van het overlijden. Wanneer de schenker echter nog gebruiksrechten voor zichzelf voorbehoudt (bijvoorbeeld een recht van vruchtgebruik), wordt de waarde genomen op het moment dat deze gebruiksrechten aflopen.
- Degene die teveel gekregen heeft bij leven, moet door middel van "inkorting" een deel teruggeven (vroeger in natura, onder de nieuwe regeling enkel nog in waarde).
Algemeen raden we aan om uw vermogensplanning periodiek (liefst jaarlijks) te herbekijken, niet alleen rekening houdend met het nieuw erfrecht maar ook met andere wijzigingen, onder meer de fiscale regeling, de nieuwe standpunten van de Vlaamse belastingdienst, nieuwe eigen inzichten of doelstellingen.
Voor wie op of na 1 september overlijdt, zal de nalatenschap volgens het nieuwe erfrecht worden geregeld, ook al dateert de vermogensplanning van vóór die datum. Dit heeft dus ook effect op 'oude' schenkingen die reeds werden gedaan of een testament dat reeds voordien werd opgesteld.
Hieronder halen we kort een aantal situaties aan waarin het aangewezen is de planning te herbekijken ten gevolge van de nieuwe regeling vanaf 1 september.
Verklaring van behoud
De nieuwe regels kunnen de reeds gemaakte vermogensplanning danig in de war sturen. Om te vermijden dat de doelstellingen van de reeds uitgevoerde vermogensplanning worden doorkruist door het nieuwe erfrecht, werd in een overgangsregeling voorzien. Tot uiterlijk 31 augustus 2018 is het mogelijk om een zogenaamde "verklaring van behoud" af te leggen bij een notaris, waarin u er uitdrukkelijk voor opteert om de schenkingen die vóór de inwerkingtreding van het nieuwe erfrecht zijn gebeurd, te blijven onderwerpen aan de 'oude' regeling van het erfrecht.
De verklaring geldt steeds voor alle schenkingen die gebeurd zijn vóór 1 september 2018. Indien u niets onderneemt, zal de nieuwe regeling automatisch van toepassing zijn.
Een verklaring van behoud kan bijvoorbeeld van belang zijn in volgende situaties:
- Een familiale onderneming werd geschonken aan het ene kind, en andere goederen of gelden aan de andere kinderen. Vroeger reeds bestond de uitzondering dat de waardering van de familiale onderneming gebeurde op datum van de schenking (en niet bij overlijden). Onder de nieuwe regeling komt daar nu een jaarlijkse indexering bij.
- Of ook, wanneer de schenking van een familiale onderneming plaatsvond met voorbehoud van vruchtgebruik, zal de waarde van deze schenking onder de nieuwe regeling worden beoordeeld op datum van overlijden en niet meer op datum van schenking. Zonder verklaring van behoud kan dit vanaf 1 september 2018 ongewenst tot ongelijkheden tussen de erfgenamen leiden.
- Er werden bepaalde geldsommen op verschillende tijdstippen geschonken aan verschillende personen. Elk kind kreeg bijvoorbeeld eenzelfde schenking op zijn 18de verjaardag. Zonder verklaring van behoud zullen de schenkingen op moment van overlijden niet gelijk zijn omdat de waarde van de schenking onder het nieuwe erfrecht zal worden geïndexeerd tot op datum van overlijden. Ook hier kan dit tot ongelijkheden leiden.
- Er werd een schenking gedaan van onroerend goed aan één kind als voorschot op zijn erfdeel, met de bedoeling dat dit goed (of een deel ervan) bij overlijden van de schenker alsnog zou toekomen aan het andere kind (dat op het ogenblik van de schenking nog minderjarig was). Onder het oude erfrecht kon dat omdat dit onroerend goed terug in natura diende te worden ingebracht en zo ook in natura toekwam aan het andere inmiddels meerderjarig kind. Zonder verklaring van behoud en bij overlijden op of na 1 september 2018 zal dat niet gebeuren. De inbreng gebeurt dan in principe in waarde (geldsom) waardoor het ene kind het appartement toch zal kunnen behouden.
Aanpassing testament
Ook de reeds opgemaakte testamenten herbekijkt u best. Een wijziging van testament kan bijvoorbeeld van belang zijn in de volgende situatie: er is een testament opgesteld met legaat aan een goede vriend voor het grootst mogelijke beschikbare deel. Indien de erflater twee kinderen heeft, zal met ingang van 1 september 2018 dit grootst mogelijke beschikbare deel vergroten van een derde naar de helft (onder het nieuwe erfrecht bedraagt het beschikbaar deel steeds de helft, ongeacht het aantal kinderen dat de overledene nalaat). Indien het niet de bedoeling is dat het legaat vergroot, zal het testament moeten worden aangepast.
Herbekijk uw vermogensplanning
Uiteraard kunnen zich nog andere situaties voordoen waarbij u de mogelijkheid tot het afleggen van een verklaring van behoud of wijziging van testament dient te overwegen.
Onze Private Client Services-experten bekijken graag samen met u uw vermogensplanning in het kader van deze nieuwe regelgeving. Een verklaring van behoud dient uiterlijk 31 augustus 2018 te gebeuren door tussenkomst van een notaris. Maak dus tijdig een afspraak!
Heeft u nog andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op.