-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Zoals u vast al heeft vernomen, heeft het parlement op 28 februari 2019 het nieuw Wetboek van vennootschappen en verenigingen (afgekort ‘WVV’) goedgekeurd, dat in de plaats zal treden van het bestaande Wetboek van vennootschappen en de VZW-Wet van 27 juni 1921.
In deze bijdrage zoomen we in op de belangrijkste opportuniteiten die het nieuw WVV biedt voor de familiale vermogensplanning.
Eenhoofdig bestuur voortaan ook in NV’s
Onder het WVV wordt eenhoofdig bestuur ook mogelijk in de naamloze vennootschap (‘NV’). Onder het oude Wetboek van vennootschappen (hierna ‘het oude W. Venn.’) moest een NV worden bestuurd door een collegiale raad van bestuur, bestaande uit minstens drie leden. Enkel in NV’s waar er twee of minder aandeelhouders zijn, kon worden volstaan met twee bestuurders.
De verplichting van een collegiale, meerhoofdige raad van bestuur zorgde voor problemen in veel familiale vennootschappen die de vorm hadden van een NV. Mede omwille van het aansprakelijkheidsrisico waren er vaak te weinig kandidaten om het hoofd van de familie (de zogenaamde pater/mater familias) te flankeren in de raad van bestuur. Bovendien waren deze ook niet altijd gewenst als ‘pottenkijker’ op het hoogste bestuursniveau, omdat aan hen bepaalde wettelijke stem- en informatierechten moeten worden toegekend.
De mogelijkheid tot eenhoofdig bestuur in een NV zal dan ook op enthousiasme worden onthaald door de praktijk, aangezien het bestuur van de familiale NV op die manier aanzienlijk kan worden vereenvoudigd en zelfs integraal aan het hoofd van de familie kan worden toegekend. Bovendien kan aan de enige bestuurder van een NV ten aanzien van een aantal beslissingen (bijvoorbeeld diens ontslag, statutenwijziging, winstuitkering) een vetorecht worden toegekend. Dankzij dit vetorecht kan de pater/mater familias zijn/haar aandelen dus al doorgeven aan de volgende generatie, maar toch met een gerust hart de controle over het bestuur van de familiale KMO behouden.
Let wel: door de nieuwe belangenconflictenregeling in het WVV zal de enig bestuurder van de NV elke beslissing of verrichting waarbij hij een vermogensrechtelijk belang heeft dat strijdig is met dat van de vennootschap, moeten voorleggen aan de algemene vergadering, die de beslissing of verrichting moet goedkeuren. Een voorzienig hoofd van de familie zal er dus voor zorgen dat hij/zij toch een meerderheid van de stemrechten zal behouden, minstens voor een aantal voorbehouden materies, bijvoorbeeld door aan bepaalde aandelen voorwaardelijk meervoudig stemrecht toe te kennen (zie ook verder).
Voor de volledigheid geven wij mee dat ook een stichting voortaan door slechts één bestuurder kan worden bestuurd. Onder de oude VZW-Wet moesten dit er minimaal 3 zijn. Aangezien de stichting ook veelvuldig wordt gebruikt in het kader van familiale vermogensplanning, brengt het WVV ook hier een belangrijke vereenvoudiging aan.
Niet meermaals dezelfde persoon in één bestuursorgaan
Onder het oude W. Venn. was het mogelijk om in meerdere hoedanigheden te zetelen in een collegiaal bestuursorgaan van een vennootschap, bijvoorbeeld in eigen naam en als vaste vertegenwoordiger van één of meerdere andere bestuurders die de vorm hadden van een rechtspersoon. In de praktijk werd dit dikwijls gedaan om aan het minimaal bepaalde aantal bestuurders te komen of in de feiten te zorgen voor een meervoudig stemrecht voor een bepaalde persoon binnen de schoot van de raad van bestuur.
Iedere persoon zal onder de nieuwe wet nog slechts in één hoedanigheid kunnen worden aangeduid als lid van een bestuursorgaan. Binnen de bestaande vennootschappen waar er vandaag nog wordt gecumuleerd, zal dit moeten worden stopgezet uiterlijk op 31 december 2019. Bepalingen van dwingend recht gelden immers voor alle vennootschappen vanaf 1 januari 2020. Bovendien moet een rechtspersoon-bestuurder voortaan rechtstreeks één natuurlijke persoon tot vaste vertegenwoordiger aanduiden, zonder mogelijkheid om nog een vennootschap als vaste vertegenwoordiger aan te duiden als tussenschakel.
Meervoudig stemrecht voortaan ook in BV en NV
Onder het oude W. Venn. kon enkel in de coöperatieve vennootschapsvormen (CVBA – CVOA) meervoudig stemrecht worden toegekend. Onder het WVV kunnen voortaan ook de besloten vennootschap (‘BV’, dit is de opvolger van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid of ‘BVBA’) en de NV aandelen met meervoudig stemrecht toekennen. Het is hierbij perfect mogelijk een onderscheid te maken tussen de stemrechten en de winstrechten die aan de aandelen verbonden zijn.
Ook dit biedt belangrijke mogelijkheden in het kader van familiale vermogensplanning. Door zichzelf aandelen met meervoudig stemrecht voor te behouden, kan het hoofd van de familie alvast de meerderheid van de aandelen of van de winstrechten in de familiale vennootschap doorgeven aan de volgende generatie zonder dat hij zijn meerderheid van de stemrechten op de algemene vergadering moet prijsgeven. Hij houdt op die manier de controle over de familiale vennootschap, terwijl de meeste aandelen of vermogensrechten alvast aan de volgende generatie toekomen. Hij kan zich anderzijds ook de meerderheid van de stemrechten én de meerderheid van de winstrechten voorbehouden, gekoppeld aan een minderheidspakket aandelen indien dit de wens zou zijn.
Hierbij moet in het achterhoofd worden gehouden dat het meervoudig stemrecht een impact kan hebben op het fiscaal gunstregime voor de schenking of vererving van een familiale vennootschap. De aan het hervormd vennootschapsrecht aangepaste tekst van de Vlaamse Codex Fiscaliteit voorziet immers dat de schenker/erflater en zijn familie aandelen in volle eigendom dienen aan te houden die minstens 50% (ofwel minstens 30%, met 2 families samen 70%, ofwel met 3 families samen minstens 90%) van de stemrechten vertegenwoordigen. De aangepaste wettelijke vereiste inzake de participatievoorwaarde verwijst dus niet langer naar de aandelen doch naar de stemrechten.
Preferente dividenden voortaan ook mogelijk in BV(BA)
Onder het oude W. Venn. moest ieder aandeel, uitgegeven door een BVBA, een gelijk recht geven in de verdeling van de winst en het overschot na vereffening[1]. Enkel in de coöperatieve vennootschapsvormen en in de NV kon van deze principiële gelijkheid worden afgeweken.
Onder het WVV zal het voortaan ook in de BV(BA) mogelijk zijn om bepaalde aandelen meer te laten delen in de winst dan andere aandelen, vaak ‘preferente aandelen’ c.q. ‘preferente dividenden’ genoemd. De enige begrenzing bestaat erin dat bepalingen die aan één van de aandeelhouders de gehele winst toekennen, of aan één of meer aandeelhouders enige deelname in de winst ontzeggen, voor niet geschreven worden gehouden.
Opnieuw zijn er hier mogelijkheden in het kader van familiale vermogensplanning. De familiale vennootschap zou immers preferente aandelen kunnen toekennen aan die leden van de volgende generatie die actief zijn in de familiale vennootschap, of aan het hoofd van de familie.
Bijvoorbeeld: Het hoofd van de familie heeft 4 kinderen, waarvan er slechts 2 actief zijn in de familiale vennootschap. Nadat hij zichzelf heeft benoemd tot enige bestuurder (met vetorechten – zie hoger), schenkt hij ieder van zijn kinderen 25% van de aandelen. Aan de aandelen die toekomen aan de 2 kinderen die actief zijn in de familiale vennootschap, wordt vooraf een preferent dividend toegekend, in die zin dat 20% van de uitkeerbare winst van de familiale vennootschap preferent wordt uitgekeerd aan de aandelen van de ‘actieve kinderen’.
Vanaf wanneer gebruik maken van deze opportuniteiten?
Voor nieuwe vennootschappen[2] is het WVV onmiddellijk van toepassing. Zij kunnen dus van bij hun oprichting genieten van de opportuniteiten die het WVV biedt.
Voor bestaande vennootschappen treedt het WVV in werking op 1 januari 2020, waarbij de bepalingen van dwingend recht onmiddellijk voorrang krijgen op afwijkende bepalingen in de statuten. Aangezien bovenvermelde opportuniteiten echter allemaal bepalingen van aanvullend recht zijn die niet automatisch voorrang krijgen op afwijkende bepalingen in de statuten, zullen de bestaande vennootschappen eerst hun statuten moeten conformeren aan de bepalingen van het WVV vooraleer ze er gebruik van kunnen maken. Dit kan zelfs voor 1 januari 2020, door op vrijwillige basis de statuten van de familiale vennootschap aan te passen. Daarbij mag ook niet worden vergeten om de eventueel bestaande aandeelhoudersovereenkomsten te wijzigen.
Bestaande oplossingen blijven bruikbaar
Indien de verhoogde flexibiliteit en bijhorende opportuniteiten onvoldoende zouden blijken om de gewenste familiale vermogensplanning te organiseren, blijven de voorheen reeds bestaande oplossingen uiteraard bruikbaar. Zo blijven familiale aandeelhoudersovereenkomsten en charters, controlevehikels zoals maatschap en stichting ook na de invoering van het WVV nuttige instrumenten van familiale vermogensplanning.
Tracking stock
Via preferente dividendrechten is het tevens mogelijk om winstrechten te koppelen aan de resultaten van bepaalde bedrijfsafdelingen binnen dezelfde familiale vennootschap (vaak ‘tracking stock’ genoemd). Voor zover dit voor de betrokkenen een belangrijke driver is (en op andere manieren voldoende over de samenhang en de gemeenschappelijke doelstellingen wordt gewaakt), kunnen aan ieder kind aandelen worden toegekend met een dividendrecht in functie van de winst van de bedrijfsafdeling waar hij/zij voor verantwoordelijk is. Hiertoe hoeft de familiale vennootschap voortaan dus niet perse meer te worden gesplitst in verschillende vennootschappen. Een analytische boekhouding per bedrijfsafdeling en duidelijke afspraken over de relevante meetpunten zijn dan wel onontbeerlijk. E.e.a. zou bijvoorbeeld in een familiecharter gezamenlijk bepaald kunnen worden.