-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Sinds 1 januari 2019 is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om de onroerende verhuur optioneel aan btw te onderwerpen. Tegelijkertijd zorgde de betreffende wet van 14 oktober 2018 ook voor enkele aanpassingen op het vlak van de kortdurende verhuur en de verhuur van opslagruimte.
In een eerdere blog kwam de nieuwe regeling reeds aan bod. In Circulaire 2019/C/25 van 21.03.2019 wordt nu aan de hand van 26 ‘frequently asked questions’ (FAQ) bijkomende toelichting gegeven bij de nieuwe regeling. Hierna hernemen we eerst nog eens kort de algemene principes van de nieuwe regeling en lichten we vervolgens een aantal van de topics uit deze FAQ uit.
Categorieën uit de nieuwe btw-regeling inzake onroerende verhuur
- Voor langlopende verhuur van een nieuw (na 1.10.2018 opgericht) gebouw dat door de huurder uitsluitend wordt gebruikt voor de economische activiteit die hem de hoedanigheid van (vrijgestelde en/of belaste) belastingplichtige verleent, kunnen beide partijen samen (verhuurder én huurder) ervoor kiezen om de huurprijs van dit ‘professioneel gebruikte’ (gedeelte van het) gebouw aan de btw te onderwerpen. In dat geval zal de verhuurder weliswaar btw moeten aanrekenen op de huurprijs, maar is er wel het grote voordeel dat de verhuurder de btw op de verkrijging, oprichting of werken van het (gedeelte van het) gebouw in aftrek kan brengen. Dit laatste kwam reeds in onze vorige nieuwsbrief aan bod.
- Voor de kortdurende onroerende verhuur (periode van maximaal 6 maanden) wordt voorzien in een verplichte btw-heffing (bijvoorbeeld vergaderruimten, seminarie- en congresruimten, pop-ups, etc.). Blijven evenwel vrijgesteld, de kortlopende verhuur aan (1) natuurlijke personen voor privégebruik, (2) aan organisaties zonder winstoogmerk en (3) aan organisaties die het betreffende onroerend goed gebruiken voor vrijgestelde sociaal-culturele handelingen.
- Voor de terbeschikkingstelling van opslagruimte die door de huurder uitsluitend wordt gebruikt voor de economische activiteit die hem de hoedanigheid van (vrijgestelde en/of belaste) belastingplichtige verleent, is vanaf 1 januari 2019 eveneens in een optionele btw-heffing voorzien. Hier is niet vereist dat het zou gaan om een nieuw gebouw; ook bestaande gebouwen komen in aanmerking. Bovendien zal voortaan slechts vereist zijn dat de ruimte voor meer dan 50% gebruikt wordt voor opslag van goederen (dit kan zowel in oppervlakte als in volume berekend worden). Het andere gedeelte mag bijvoorbeeld als showroom of voor administratie worden gebruikt. Bovendien zou zelfs de aanwezigheid van een beperkte verkoopruimte tot maximaal 10% (bijvoorbeeld winkel) geen beletsel (meer) zijn. Een opslagruimte waar zeer occasioneel een verkoop plaatsvindt (bijvoorbeeld fabrieksverkoop één keer per jaar), is evenwel geen probleem. Indien de opslagruimte wordt verhuurd aan een huurder die niet de hoedanigheid van belastingplichtige heeft (bijvoorbeeld particulier of overheid), blijft de verplichte btw-heffing.
Waarop is nieuwe regeling niet van toepassing?
- De invoering van de nieuwe regeling inzake onroerende verhuur heeft uitsluitend betrekking op de louter ‘passieve’ exclusieve terbeschikkingstelling van een onroerend goed aan een huurder, die oorspronkelijk onder de vrijstelling van artikel 44, §3, 2° W.btw valt. De actieve terbeschikkingstelling waarbij de onroerend-goed-component ondergeschikt is aan andere belaste diensten, wordt dus niet bedoeld en blijft belastbaar (bijvoorbeeld bedrijvencentrum in Circulaire nr. 39 van 27.09.2005).
- De invoering van de optionele belastingheffing heeft ook geen invloed op de bestaande verplichte uitzonderingen op de vrijstelling voor onroerende verhuur, zoals verhuur van stallingen voor rijtuigen, onroerende financieringshuur, terbeschikkingstelling kampeerplaats, terbeschikkingstelling in kader van exploitatie van havens, bevaarbare waterlopen en vlieghavens, etc.
Enkele Frequently Asked Questions
- Ook gedeelten van een gebouw kunnen het voorwerp uitmaken van de optionele btw-heffing. Deze moeten dan economisch zelfstandig kunnen worden verhuurd en gebruikt. Dat houdt onder meer in dat men zich van buitenaf toegang moet kunnen verschaffen tot die gedeelten, zonder zich doorheen ruimten te moeten begeven die uitsluitend voor andere doeleinden dan de economische activiteit worden aangewend door de huurder of andere huurders.
- De leegstand van het gebouw door omstandigheden buiten de wil van de verhuurder vormt geen element dat toelaat om het initieel uitgeoefende recht op aftrek in vraag te stellen. De verhuurder moet niet overgaan tot een herziening in het voordeel van de Staat in de volgende omstandigheden en onder volgende voorwaarden: (1) voor de periode waarin het gebouw of het gedeelte van het gebouw is blijven leegstaan alvorens een eerste aan de btw onderworpen verhuurcontract werd afgesloten of tussen twee verhuurperiodes met belastingheffing en (2) voor zover de verhuurder te goeder trouw is en op een redelijke manier aantoont dat hij altijd de bedoeling heeft gehad het gebouw met toepassing van btw te verhuren en hij hiervoor de nodige stappen heeft ondernomen, maar dat het goed desondanks door omstandigheden buiten zijn wil is blijven leegstaan.
- De optie voor de belastingheffing moet gezamenlijk door de verhuurder en huurder worden uitgeoefend. Beide partijen moeten dus akkoord zijn. Een specifieke verklaring ‘pro fisco’ in de huurovereenkomst, die de wil van de partijen bevestigt om de optie uit te oefenen, zal daartoe volstaan.
- De mededeling door de huurder van een geldig btw-nummer is geen voldoende indicatie voor zijn hoedanigheid als belastingplichtige die aanspraak kan maken op de optionele btw-heffing (vereiste van gebruik voor belaste of vrijgestelde economische handelingen die de hoedanigheid van belastingplichtige verleent). Deze hoedanigheid kan worden aangetoond door een geheel van met elkaar overeenstemmende bewijzen waarvan geen enkel element voldoende of onmisbaar is.
- Verplichte btw-heffing kortdurende verhuur. Rekening houdend met het feit dat de hoedanigheid van de afnemer een impact kan hebben op de btw-regeling (vrijstelling of verplichte btw-heffing), zal de verhuurder ten aanzien van de btw-administratie moeten kunnen aantonen dat die verhuur desgevallend is ‘vrijgesteld’ (vrijstelling omdat huurder kwalificeert als organisatie zonder winstoogmerk of bij specifiek gebruik voor vrijgestelde socio-culturele handelingen). Daartoe zal een verklaring van de huurder volstaan, dat hij de voorwaarden vervult om één van de uitzonderingen op verplichte belastingheffing te kunnen genieten, behoudens bij samenspanning tussen partijen.
- De nieuwe verplichte btw-heffing van de kortdurende onroerende verhuur heeft voorrang op de nieuwe optionele btw-heffing van de onroerende verhuur. Het is overbodig om na te gaan of het gebouw beantwoordt aan de vereiste normen voor het belasten als opslagruimte, of bij ontstentenis of het gebouw beantwoordt aan de voorwaarden voor de uitoefening van de optionele belastingheffing. Bijgevolg wordt de terbeschikkingstelling van een opslagruimte door een als zodanig handelende belastingplichtige voor een periode van niet meer dan 6 maanden aan een belastingplichtige die ze voor uitsluitend economische doeleinden zal aanwenden, als kortdurende verhuur in principe verplicht belast.
- Niettemin is deze kortdurende verhuur van opslagruimte uitgesloten van de btw-heffing en geniet ze de principiële vrijstelling als ze wordt verricht voor (i) een organisatie (met of zonder rechtspersoonlijkheid) zonder winstoogmerk of (ii) eenieder die de opslagruimte aanwendt voor vrijgestelde socioculturele handelingen (artikel 44, §2 W.btw).
- Nochtans, in de situaties waarin de vrijstelling in principe van toepassing is, kunnen, ongeacht of de huurperiode niet meer is dan 6 maanden, de huurder en verhuurder overwegen om samen te opteren voor de optionele btw-heffing op deze terbeschikkingstelling van opslagruimte.
- Terbeschikkingstelling van opslagruimte. Het gebouw dat voldoet aan de vereiste normen (oppervlakte/volume) om het voorwerp te kunnen uitmaken van een overeenkomst met betrekking tot de terbeschikkingstelling van een belaste ruimte voor het opslaan van goederen, komt in aanmerking voor: (1) het stelsel van de optionele btw-heffing, indien de opslagruimte wordt gebruikt voor de economische activiteit van de belastingplichtige, zonder dat de voorwaarde inzake nieuwbouw of vernieuwbouw (na 1.10.2018) moet worden vervuld, en (2) verplichte btw-heffing, indien de huurder deze ruimte niet gebruikt voor zijn economische activiteit, met name een particulier of een niet-belastingplichtige rechtspersoon (bijvoorbeeld de overheid).
Tot slot is het opmerkelijk dat de Circulaire niets zegt over de wijze waarop de btw kan worden afgetrokken of herzien bij kortdurende verhuur, die binnen hetzelfde jaar afwisselend belast en vrijgesteld kan zijn. En hoe zit dat met opslagruimten die voortaan wel voldoen aan de voorwaarden om met btw belast te worden? Naar verluidt zou hier nog een afzonderlijke Circulaire gepubliceerd worden.
Uit het bovenstaande blijkt dat een en ander er niet eenvoudiger op is geworden. Het is dan ook raadzaam om één van onze btw-specialisten te betrekken bij de structurering van uw onroerend-goedprojecten. Misschien dat zelfs nog een gedeelte van verloren gewaande btw uit het verleden kan gerecupereerd worden.