-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De wetgever heeft op 4 april 2019 het Wetboek van Economisch Recht (WER) gewijzigd om enkele beschermingsmechanismen in te voeren binnen B2B-relaties. Het doel hierbij is om bij het handelen en contracteren tussen ondernemingen onderling de ‘zwakkere’ partijen te beschermen tegen misbruiken door de ‘sterkere’ partijen. Bijgevolg sluipen principes van het consumentenrecht binnen in de B2B-wereld.
Hierna gaan we in op de nieuwe regels over de zogenaamde oneerlijke marktpraktijken. In een latere editie van deze nieuwsbrief gaan we verder in op onrechtmatige (onevenwichtige) bedingen én bedingen die het gevolg zijn van misbruik van economische afhankelijkheid.
Algemeen verbod
Het algemeen verbod op oneerlijke marktpraktijken blijft behouden. Hierbij gaat het om elke met de eerlijke marktpraktijken strijdige daad, waardoor een onderneming de beroepsbelangen van een of meer andere ondernemingen schaadt (of kan schaden).
In het bijzonder worden de volgende marktpraktijken, begaan ten opzichte van andere ondernemingen, uitdrukkelijk als oneerlijk beschouwd:
marktpraktijken die
- misleidend zijn,
- agressief zijn,
- een verboden daad in de hand werken.
Misleidende marktpraktijken
Hierbij gaat het om alle praktijken die:
- door onjuiste en/of op een bepaalde manier gepresenteerde informatie een onderneming een besluit over een transactie doen nemen die zij anders niet genomen zou hebben
- door die onderneming te misleiden (‘bedriegen’) over één of meerdere essentiële elementen, onder meer:
- het bestaan of de aard van het product
- de voornaamste kenmerken van het product
- de reikwijdte van de verplichtingen van de onderneming
- de prijs of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel
- de noodzaak van een dienst, onderdeel, vervanging of reparatie
- de hoedanigheid, kenmerken en rechten van de onderneming (o.a. identiteit, vermogen, kwalificaties, erkenning, enz.)
- de rechten van de andere onderneming, of de risico’s die zij eventueel loopt
- marketing van een product, o.a. door vergelijkende reclame, op zodanige wijze dat verwarring wordt geschapen met andere producten, handelsmerken, enz.
- de niet-nakoming door de onderneming van verplichtingen die opgenomen zijn in een sectorale gedragscode
- het mededelen van afbrekende gegevens over een andere onderneming, haar goederen, diensten of activiteit.1
Het merendeel van deze bepalingen sluit zeer nauw aan bij het juridisch concept ‘bedrog’.
Ook een zogenaamde ‘omissie’ - dit is het nalaten om een bepaalde handeling te stellen - kan een misleidende marktpraktijk zijn. We begrijpen hier onder meer:
- het weglaten of verborgen houden van essentiële informatie die de andere onderneming nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, en haar ertoe brengt of kan brengen om een besluit over een transactie te nemen dat zij anders niet had genomen
- het op onduidelijke, onbegrijpelijke, dubbelzinnige wijze laattijdig verstrekken van essentiële informatie of van het oogmerk, en zo de andere onderneming er (mogelijk) toe brengen een besluit over een transactie te nemen dat zij anders niet had genomen
- het niet geven of onduidelijk weergeven van essentiële informatie of van de eigenlijke commerciële bedoeling, in reactie op een antwoord van de andere onderneming.2
De context wordt hierbij in aanmerking genomen, alsook de beperkingen van het gebruikte medium. Een smartphone bijvoorbeeld zal leiden tot een meer beknopte informatieverschaffing. De inspanningen die de onderneming levert om de informatie langs andere wegen ter beschikking te stellen, zullen eveneens meewegen in de beoordeling.
Blijven ook verboden als specifieke, misleidende marktpraktijken:
- factuurmarketing, waarbij een factuur of een gelijkaardig document opgestuurd wordt en daardoor de indruk wordt gegeven dat er reeds besteld werd
- reclameronseling, tenzij onder bepaalde voorwaarden
- het opzetten, promoten of beheren van piramidesystemen.
Agressieve marktpraktijken
Hierbij is er sprake van ‘geweld’ of ‘ongepaste beïnvloeding’, waardoor de keuzevrijheid van de andere onderneming wordt beperkt, en laatstgenoemde wordt aangezet tot het nemen van een besluit dat zij anders niet zou hebben genomen.
Met ongepaste beïnvloeding wordt hier bedoeld: het uitbuiten door een onderneming van een machtspositie (ongelijkheid tussen een sterke en een zwakke partij) ten aanzien van de andere onderneming om (zelfs zonder fysiek geweld of dreiging hiermee) druk uit te oefenen op een wijze die het vermogen van de andere onderneming om een geïnformeerd besluit te nemen, aanzienlijk beperkt. Deze term is ruim te interpreteren.
Er moet rekening worden gehouden met de concrete omstandigheden, zoals:
- het tijdstip, de plaats, de aard en het volgehouden karakter van de marktpraktijk
- het gebruik van dreigende of grove taal of gedragingen
- het bewust uitbuiten van bepaalde tegenslagen of omstandigheden
- door de onderneming opgelegde, kosten meebrengende of bovenmatige belemmeringen ten aanzien van rechten die de andere onderneming uit hoofde van het contract wil uitoefenen
- het dreigen met onwettelijke maatregelen
- de contractuele positie waarin de onderneming zich bevindt.3
Het ongevraagd leveren van producten of diensten (de zogenaamde afgedwongen aankoop) blijft verboden en wordt gezien als een agressieve marktpraktijk. De onderneming die dergelijk goed of dergelijke dienst ontvangt, moet hier niet op reageren en kan het goed / de dienst als verworven beschouwen.
Sancties en inwerkingtreding
De onderneming die een oneerlijke marktpraktijk begaat, kan zich niet beroepen op de rechtsgevolgen ervan. Contractuele bepalingen die het gevolg zijn van een dergelijke praktijk, zijn bijgevolg nietig.
Bovendien zijn misleidende of agressieve marktpraktijken strafbaar.
Ook kunnen belanghebbenden en de bevoegde minister een stakingsvordering (vordering tot stopzetting) instellen tegen oneerlijke marktpraktijken.
Het arsenaal middelen om op te treden tegen oneerlijke praktijken in een B2B-context werd dus gevoelig uitgebreid. De nieuwe regels inzake oneerlijke marktpraktijken zijn in werking getreden op 1 september 2019.
1. Zie ook De Balans, editie van 15.11.2019
2. Zie ook De Balans, l.c.
3. Zie ook De Balans, l.c.