Overnemen en integreren: Yusen Logistics groeit snel én slim

 

Yusen Logistics ziet het groot in de Benelux. Het Japanse logistieke bedrijf wil snel groeien en haalde Timmy Adriaens aan boord om die torenhoge ambities mee waar te maken. Als Finance Director rondde Timmy recent succesvol een overname af. “Grant Thornton hielp ons om het vertrouwen van de hoofdzetel te winnen.”

 

In ‘On a roll’ doorkruisen we het land om een bezoek te brengen aan inspirerende ondernemers. In ons mobiele kantoor delen ze hun visie op ondernemen en verklappen ze hoe ze hun zaak aan het rollen kregen. Een voorbeeld voor de groei van jouw onderneming?

 

The video is playing. This video is playing in mini-player mode.

 

Transformatie in 3 fases

Timmy startte in 2019 als Finance Director bij Yusen Logistics. “De organisatie is historisch gegroeid uit een aantal fusies”, vertelt Timmy. “Maar bij een fusie hoort ook altijd een integratie, en die vervolgstap is in het verleden niet altijd even grondig gezet. Ik werd binnengehaald om onze interne werking te transformeren en zo het bedrijf weer winstgevend te maken.”

“Ons transformatieplan bestond uit drie fases: we hebben structuur gebracht, processen geharmoniseerd en nieuwe tools geïntroduceerd. Dat laatste gaat dan vooral over nieuwe financiële en operationele systemen om maandelijks te rapporteren aan onze hoofdzetel in Japan.”

“Met onze nieuwe werkwijze en de automatisering van ons warehouse boekten we vrij snel weer winst. Maar daar eindigde het verhaal niet. De volgende stap was doorgroeien. In eerste instantie organisch, maar we wilden daar later ook een overname aan toevoegen. Na een tweetal jaar vonden we een geschikt target en klopten we bij Grant Thornton aan om ons te begeleiden.”

 

 

Sleutels uit handen geven

Timmy kwam niet toevallig bij de adviseurs van Grant Thornton uit. “Ze hadden me bij mijn vorige werkgever ook al ondersteund bij een overname”, zegt Timmy. “Dat project verliep uitstekend, dus twijfelde ik niet om hen weer in te schakelen. Je vertrouwt in zo’n traject de spreekwoordelijke sleutels van je huis toe aan een externe partij, dan stelt zo’n positieve ervaring je toch wat gerust.”

 “Een due diligence-onderzoek bij het bedrijf dat we wilden overnemen was de eerste taak. Daarna kregen we hulp bij de contractonderhandelingen en administratieve afhandeling. Recent fuseerden we nog twee branches binnen het overgenomen bedrijf. Ook daar hielp Grant Thornton bij, door de kennis uit het due diligence-traject efficiënt in te zetten. Dat onze externe adviseur al die expertises in huis heeft, was een enorme troef en ontzorgde ons van begin tot eind.”

"Een centraal aanspreekpunt bundelde de bevindingen van de verschillende experts voor ons in duidelijke rapporten. Zo waren we altijd op de hoogte, zonder dat we in de complexe details moesten duiken. Op die manier bereidden de mensen van Grant Thornton ook een presentatie voor die ze zelf kwamen voorstellen aan een ingevlogen Japanse delegatie. De positieve indruk die we daar nalieten was cruciaal om goedkeuring van hogerop te krijgen."

 

Due diligence: gevoelige materie

Mark Ernots was het centrale aanspreekpunt van Timmy. “Mijn rol was essentieel, want de overname was een vrij complex dossier waarin vijf teams hun bijdrage leverden”, legt Mark uit. “Ik verzamelde kennis bij onze finance-, tax-, social-, legal- en btw-diensten en bezorgde alle conclusies op een heldere manier aan Timmy.”

“Een due diligence-onderzoek is toch altijd wat balanceren. Enerzijds wil je de doorlooptijd voor je klant binnen de perken houden, anderzijds moet het grondig gebeuren om zeker het juiste advies te leveren. Je neust ook in de boeken van een bedrijf waarmee je geen contractuele band hebt. Pak je dat verkeerd aan, dan riskeer je dat de deal nog afspringt.”

Heb je zelf een overnametarget in het vizier?

Kom te weten hoe een due diligence-onderzoek je vooruithelpt.


 

Geleerd uit het verleden

Intussen is de overname succesvol afgerond. "We hebben geleerd uit het verleden en alle processen zo snel mogelijk geïntegreerd”, zegt Timmy. “Intussen openden we ook onze nieuwe farmahub in Gembloux, een volgende fase in ons groeiplan.”

“Ook bij onze noorderburen zijn we op zoek gegaan naar bijkomende opslagruimte, want de vraag overstijgt er ons aanbod. Mark bracht ons in contact met zijn Nederlandse collega’s om ons ook daar te helpen. Dat Grant Thornton dankzij de overname ons dossier enorm goed kent en zelf in zoveel landen actief is, zijn belangrijke troeven voor de verdere samenwerking.”

 

Jouw bedrijf ook aan het rollen brengen?

Reken net als Timmy op onze diensten voor fusies en overnames.

 

The Field-nieuwsbrief: je maandelijkse businessupdate

Opt-in checkbox