-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een…
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due…
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van…
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste…

-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering…
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin…
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te…
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt…
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw…
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht…
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op…
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen…
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste…
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te…
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te…
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke…
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en…
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete…
-
Cyber risk services
Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging…
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de…
-
Klokkenluiderswetgeving
Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt…
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen…
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en…
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te…
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om…
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering…
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin…
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en…
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning…
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders,…
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen…
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel…
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van…
-
Commercial Toolbox Check
Door een goed georganiseerde en up-to-date commerciële toolbox bij te houden, zorgt u ervoor dat uw…
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te…
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je…
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het…
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen,…
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale…
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien,…
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus…
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde…
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en…
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen…
Nadat vele ondernemingen moeilijkheden ondervonden door de coronacrisis, kampen zij nu met de energiecrisis. Om de bedrijven ook door deze nieuwe uitdagende periode te loodsen met almaar stijgende energieprijzen en hieraan gerelateerde kosten zoals de verhoging van tal van prijzen van grondstoffen, hebben de diverse regeringen in ons land een pakket aan steunmaatregelen aangenomen.
We geven je graag een overzicht van de huidige maatregelen. Aangezien België echter een bijzonder ingewikkeld land is, kunnen deze maatregelen veranderen en kunnen er maatregelen bijkomen (voor Wallonië en Brussel in het bijzonder).
Federaal
Sociaal
- Uitstel van betaling van de werkgeversbijdragen
Ondernemingen zullen uitstel van betaling van de sociale werkgeversbijdragen kunnen aanvragen voor het 3e en 4e kwartaal van 2022 en het 1e kwartaal van 2023. De federale ministerraad heeft hierover op 23 september een voorontwerp van wet goedgekeurd dat in de komende weken in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad zou moeten worden gepubliceerd.
Indien dergelijk uitstel van betaling wordt toegestaan, zullen geen bijdragetoeslagen, forfaitaire bedragen en/of interesten worden aangerekend, zolang het toegestane betalingsplan wordt nageleefd.
- Tijdelijke werkloosheid ‘energie’
Energie-intensieve bedrijven kunnen gebruikmaken van een speciale regeling voor tijdelijke werkloosheid. Voorlopig kan deze vorm van tijdelijke werkloosheid aangevraagd worden tussen 1 oktober en 31 december 2022.
Om van deze mogelijkheid te kunnen gebruikmaken, moet je kunnen aantonen dat:
-
- de aankoop van energieproducten voor het kalenderjaar 2021 minstens 3% van de toegevoegde waarde van het bedrijf vertegenwoordigt, of
“Het begrip toegevoegde waarde dient gezien te worden als het verschil tussen de volgende totaalbedragen:
- het totaalbedrag van de omzet, vermeerderd met de andere bedrijfsopbrengsten, de productie in voorraad en de geproduceerde vaste activa (met uitzondering van de exploitatiesubsidies en compenserende bedragen)
- het totaalbedrag van de aankoop van handelsgoederen, grondstoffen en hulpstoffen, vermeerderd met de aankoop van diensten en diverse goederen”.
-
- de definitieve energiefactuur van het kwartaal voorafgaand aan het kwartaal waarin men wil gebruikmaken van de bijzondere tijdelijke werkloosheidsregeling energie, verdubbeld is ten opzichte van de definitieve energiefactuur van hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar.
Fiscaal en financieel
- Uitstel van betaling
Aanvragen voor uitstel van betaling, kwijtschelding van toeslagen en rente zouden sneller worden ingewilligd, ongeacht of je deze aanvragen zelf moet indienen bij de betreffende administratie of via Myminfin.
- Afbetalingsplannen
Als de (tijdige) betaling van belastingen (btw, vennootschapsbelasting of andere) in gevaar komt, kan je een afbetalingsplan aanvragen, en dit voor maximaal 12 maanden.
De terugbetaling kan op verschillende manieren gebeuren:
- in 1 bedrag op het afgesproken tijdstip, of
- in maandelijkse termijnen.
Een dergelijk verzoek moet zo snel mogelijk, en bij voorkeur vóór de vervaldag, worden ingediend om verwijlintresten en bijkomende kosten te vermijden.
- Aanpassing van bestaande maatregelen inzake investeringsaftrek
Een onderneming die een energiebesparende investering doet, kan onder bepaalde voorwaarden een investeringsaftrek krijgen. Op deze manier wil de federale regering het gebruik van hernieuwbare energiebronnen bevorderen en aanmoedigen.
Er wordt gewerkt aan een aanpassing van deze investeringsaftrek als onderdeel van de steunmaatregelen.
Andere maatregelen
- Er is ook een tijdelijk moratorium op faillissementen voor bedrijven die door de energiecrisis worden getroffen als gevolg van acties van leveranciers. Het tijdelijk moratorium beschermt de onderneming waarvan de continuïteit wordt bedreigd.
- Tijdens de periode van uitstel van betaling kunnen roerende goederen niet in beslag worden genomen voor bewaring of executie.
- De vennootschap kan niet failliet worden verklaard noch gerechtelijk worden ontbonden op verzoek van een schuldeiser.
- Schuldeisers hebben het recht om de voorzitter van de ondernemingsrechtbank te vragen om het uitstel van betaling op te heffen indien de onderneming ten onrechte zou worden begunstigd.
Vlaanderen
Energiesteun
De Vlaamse overheid voorziet de steunmaatregel waarbij je een bepaald bedrag ontvangt om de meerkosten van energie te dekken als je als bedrijf aan de voorwaarden voldoet.
Het is gebaseerd op (i) de meerkosten van elektriciteit en gas en (ii) de vergelijking tussen de cijfers van het 4e kwartaal 2022 ten opzichte van de cijfers van het 4e kwartaal 2021.
Alle bedrijven die aan de voorwaarden voldoen, met name het hebben van meerkosten en een terugval in de cijfers, vallen ten minste onder categorie A.
De steun voor bedrijven uit categorie A bestaat uit:
- 25% van de in aanmerking komende extra kosten
- beperkt tot 80% van het exploitatieverlies van het 4e kwartaal 2022.
Het maximale steunbedrag voor de onderneming (en op groepsniveau) bedraagt €500.000.
Het bedrijf moest in 2021 ten minste €7.500 aan lasten hebben voor zijn elektriciteit en gas.
Voor meer energie-intensieve bedrijven werden twee bijkomende categorieën gecreëerd:
- categorie B
- De steun bedraagt 30% op de in aanmerking komende extra kosten voor gas en elektriciteit
- Het steunbedrag wordt beperkt tot 80% van hun exploitatieverlies van het 4e kwartaal 2022, en
- Het steunbedrag voor de onderneming en op groepsniveau bedraagt maximaal €4.000.000.
- categorie C
- specifieke sectoren (https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/energiesteun/wat-is-de-energiesteun/categorie-c-specifiek-getroffen-sectoren)
- De steun bedraagt 35% op de in aanmerking komende extra kosten voor gas en elektriciteit
- Het steunbedrag is beperkt tot 80% van hun exploitatieverlies van het 4e kwartaal 2022, en
- Het steunbedrag voor de onderneming en op groepsniveau bedraagt maximaal €7.500.000.
De onderneming moet een exploitatieverlies aantonen. Het bedrijfsverlies van de onderneming wordt gedefinieerd als negatief inkomen voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie exclusief eenmalige bijzondere waardeverminderingen (EBITDA). Het exploitatieverlies wordt geattesteerd door een erkende externe accountant, een bedrijfsrevisor of een gecertificeerde accountant.
Het exploitatieverliesattest moet bij de betalingsaanvraag worden opgeladen. Vlaio zal hiervoor een specifieke procedure voorzien.
Bijkomende voorwaarden voor iedere categorie
- Het bedrijf mag geen negatief eigen vermogen hebben in boekjaar 2019 én 2021
- Het bedrijf mag niet meer dan 35% van het personeel ingeschreven op 30/9/2022 op tijdelijke werkloosheid 'energie' zetten in het 4de kwartaal van 2022
- De onderneming moet gedurende 5 jaar na de indieningstermijn in het Vlaams Gewest blijven, en
- De onderneming mag geen dividenden uitkeren in de periode van 1/10/2022 tot 31/12/2023.
De subsidie is niet belastbaar, al zal er wel een fiche 281.93 of 281.99 voor worden opgesteld.
Overbruggingslening Oekraïne
Deze Vlaamse steun is niet cumuleerbaar met de eerder genoemde energiesteun. De onderneming kan minimaal €10.000 en maximaal €200.000 lenen. De rentevoet bedraagt 1,5%.
De looptijd is beperkt tot 24 maanden indien het geleende bedrag niet hoger is dan €50.000. Is dit bedrag hoger, dan bedraagt de looptijd 36 maanden. De terugbetaling gebeurt per kwartaal in gelijke schijven na een vrijgestelde periode van 12 maanden.
Bijkomende voorwaarden voor deze lening
- Geen onderneming in moeilijkheden zijn volgens de definitie opgenomen in de tijdelijke kaderregeling
- Geen achterstand in betalingen hebben aan sociale zekerheid en btw, met uitzondering van afgesloten betalingsplannen waarvan de betalingen correct worden uitgevoerd
- Geen betalingsachterstand hebben op lopende kredieten
- Niet betrokken zijn bij lopende insolventieprocedures, en
- Geen leningen aangevraagd hebben met het oog op steunverlening omwille van Covid-19.
Indien er andere leningen lopen, bijvoorbeeld een handelshuurlening of herstartleningen, dan mag het gezamenlijke bedrag niet hoger zijn dan €750.000.
Brussel
Brussel heeft nog geen extra steunmaatregelen genomen buiten de financiering van energieaudits en het Energie Transitiefonds dat bedrijven ondersteunt die in projecten voor hernieuwbare energie investeren.
Wallonië
De Waalse regering heeft nog geen bijkomende maatregelen genomen op dit vlak. De bestaande steun met betrekking tot de investeringen in hernieuwbare energie blijft behouden.
Naast de maatregelen van de overheid kondigde Febelfin aan dat ook de bankensector ondernemingen die het moeilijk hebben, maximaal zal bijstaan.
Vragen?
Zoals u ziet, zijn er verschillende mogelijkheden om uw onderneming door deze moeilijke periode te loodsen.
Indien u vragen heeft over een van deze maatregelen, aarzel niet om uw Trusted Advisor hierover te contacteren.