-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Op 18 september 2017 werd er een nieuwe anti-witwaswet goedgekeurd, die op 16 oktober 2017 in werking is getreden en die de anti-witwaswet van 11 januari 1993 integraal vervangt. In dit artikel zoomen wij in op een vernieuwing in die nieuwe anti-witwaswet, die een belangrijke impact kan hebben voor ondernemers, met name de creatie van een 'Register van uiteindelijke begunstigden' ('UBO-register'). Via dit UBO-register kan de fiscus een (nog) beter beeld krijgen van welke aandelen een natuurlijk persoon bezit.
De vernieuwing: creatie UBO-register
Ook onder de oude anti-witwaswet waren bestuurders van niet-beursgenoteerde vennootschappen, stichtingen, vzw's, fiducieën en trusts reeds verplicht om de uiteindelijke begunstigde(n) van hun entiteiten te identificeren. Onder de oude anti-witwaswet waren zij evenwel enkel verplicht deze informatie te delen met hun dienstverleners die onder het toepassingsgebied van de oude wet vielen (bijv. notaris, advocaat, accountant, bedrijfsrevisor, banken).
Een van belangrijkste vernieuwingen van de nieuwe anti-witwaswet is evenwel dat er een 'Register van uiteindelijke begunstigden' (hierna 'UBO-register') wordt gecreëerd, waaraan de bestuurders van niet-beursgenoteerde vennootschappen, stichtingen, vzw's, fiducieën en trusts voortaan de informatie over de uiteindelijke begunstigde(n) van hun entiteit zullen moeten meedelen.
Wie zijn nu weer die 'uiteindelijke begunstigden'?
De uiteindelijke begunstigde is de natuurlijke persoon die de uiteindelijke eigenaar is van of zeggenschap heeft over de vennootschap, vzw of stichting. Wie die uiteindelijke begunstigde is, vindt u in het overzicht hieronder.
UBO-register in beheer van … de fiscus!
Het UBO-register zal worden opgericht binnen de Algemene Administratie van de Thesaurie van de Federale Overheidsdienst Financiën, de Belgische fiscus dus. Dit betekent dat de Belgische fiscus voortaan een (nagenoeg) perfect beeld zal krijgen van welke natuurlijke personen aan het hoofd staan van vennootschapsgroepen, vzw’s en stichtingen.
Aangezien de identificatie van de uiteindelijke begunstigde eventueel kan lopen via verschillende niveaus van vennootschapsgroepen, eventueel ook via groepsvennootschappen of holdings die in het buitenland zitten, kan de fiscus via die weg ook een beeld krijgen van welke buitenlandse vennootschappen er in de groepsstructuur worden gebruikt.
Bovendien is de creatie van het Belgisch UBO-register gebaseerd op een Europese richtlijn, zodat ook alle andere lidstaten van de Europese Unie een UBO-register moeten oprichten. Tevens moeten alle lidstaten buitenlandse fiscale administraties toegang geven tot dat register voor specifieke vragen. In combinatie met de uitwisseling van informatie over financiële rekeningen in het kader van de zgn. ‘Common Reporting Standards (CRS)’ zal de fiscus verder helpen de buitenlandse structuren nog beter in kaart te brengen.
Onduidelijk waarvoor de fiscus de info uit het UBO-register mag gebruiken
In de parlementaire voorbereiding op de nieuwe wet staat weliswaar dat de fiscale diensten het UBO-register enkel kunnen raadplegen voor de doeleinden van deze wet, namelijk het voorkomen van witwassen van geld en de strijd tegen de financiering van terrorisme. Intussen staat in het ontwerp van Programmawet dd. 6 november 2017 evenwel letterlijk opgenomen dat de administratie het UBO-register zal kunnen raadplegen ‘teneinde de juiste heffing van de belasting te verzekeren’. Dit laatste zou betekenen dat de fiscus dus in het kader van een fiscale controle wel degelijk het UBO-register kan raadplegen voor de opbouw van zijn dossier.
De concrete modaliteiten van het UBO-register moeten echter nog worden uitgewerkt in koninklijke besluiten, zodat voorlopig nog onduidelijk is hoe ver de fiscus zal kunnen gaan.
Tot slot valt nog op te merken dat via het UBO-register de Belgische fiscus voortaan kan beschikken over een inventaris van het aandelenbezit van de natuurlijke personen die uiteindelijke begunstigde zijn van een (internationale) vzw of stichting. Kwatongen beweren dat op die manier de instelling van een vermogenskadaster weer een stapje dichterbij is…
UBO-register nog niet in stelling
De wijze waarop de informatie verzameld wordt, alsook de verdere details betreffende de toegang en de aanwending van de gegevens in het UBO-register, moeten nog worden uitgewerkt in een koninklijk besluit.
Voorlopig hoeft u dus nog niets te ondernemen. Naar verwachting zal het register vanaf juni 2018 werkzaam zijn.
Wie zijn die "uiteindelijke begunstigden"?
Uiteindelijke begunstigde van een vennootschap
Voor vennootschappen zijn de uiteindelijke begunstigden de natuurlijke personen die, rechtstreeks of onrechtstreeks, een 'toereikend percentage' van de stemrechten of van de aandelen in deze vennootschap houden. Dit is een feitenkwestie die geval per geval dient te worden beoordeeld. De wetgever geeft wel aan dat het rechtstreeks of onrechtstreeks houden van een belang van meer dan 25% van de stemrechten, de aandelen of het kapitaal van de vennootschap, te beschouwen is als een 'indicatie van een toereikend percentage'.
Natuurlijke personen die rechtstreeks of onrechtstreeks een belang van 25% of meer hebben, kunnen dus best worden beschouwd als uiteindelijke begunstigde.
Indien er op basis van bovenstaande definitie geen uiteindelijke begunstigde van de vennootschap kan worden bepaald, zijn de uiteindelijke begunstigden de natuurlijke personen die zeggenschap hebben over de vennootschap via andere middelen (bijv. een aandeelhoudersovereenkomst of andere constructie).
Indien er ook via de tweede definitie geen uiteindelijke begunstigde kan worden aangeduid, wordt het 'hoger leidinggevend personeel' beschouwd als uiteindelijke begunstigde. Hiermee wordt bedoeld: de leiders van de vennootschap die in de praktijk de meest beslissende invloed uitoefenen op het beheer van de vennootschap (in de praktijk vaak de CEO of de voorzitter van het directiecomité).
Uiteindelijke begunstigde van een fiducie of trust
Volgens de nieuwe wet worden beschouwd als uiteindelijke begunstigde van een fiducie of trust:
- de oprichter
- de fiduciebeheerder(s) of trustee(s)
- de eventuele protector
- de begunstigden, of wanneer de personen die de begunstigden van de fiducie of van de trust zijn, nog niet werden aangeduid, de categorie van personen in wier hoofdzakelijk belang de fiducie of de trust werd opgericht of werkzaam is
- elke andere natuurlijke persoon die wegens het feit dat hij directe of indirecte eigenaar is of via andere middelen, uiteindelijke zeggenschap over de fiducie of de trust uitoefent.
Uiteindelijke begunstigde van een (internationale) vzw of stichting
Volgens de nieuwe wet worden beschouwd als uiteindelijke begunstigde van een (internationale) vzw of stichting:
- de bestuurders van de vzw of stichting
- de personen die gemachtigd zijn de vzw of stichting te vertegenwoordigen
- de personen belast met het dagelijks bestuur van de vzw of stichting
- de stichters van een stichting
- de natuurlijke personen of, wanneer deze personen nog niet werden aangeduid, de categorie van natuurlijke personen in wier hoofdzakelijk belang de vzw of stichting werd opgericht of werkzaam is
- elke andere natuurlijke persoon die via andere middelen uiteindelijke zeggenschap over de vzw of stichting uitoefent.