-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Het Europees Parlement heeft recent de 'General Data Protection Regulation' (GDPR) ofwel de 'Algemene Verordening Gegevensbescherming' (AVG) goedgekeurd. De verordening zal de bestaande privacyregelgeving harmoniseren en de huidige Privacyrichtlijn 95/46/EG, die sinds 1995 van kracht is, vervangen. Gezien de GDPR – anders dan de Privacyrichtlijn – rechtstreeks van toepassing wordt in alle EU-lidstaten, geldt er voortaan nog maar één wet bescherming persoonsgegevens in de hele Europese Unie. De GDPR zal vanaf 25 mei 2018 van toepassing zijn. In de aanloop naar deze datum zal het voor organisaties en toezichthouders nodig zijn om zich goed voor te bereiden. De GDPR brengt namelijk heel wat belangrijke nieuwe verplichtingen met zich mee, zodat het voor ondernemingen aangeraden is om nu al actie te ondernemen. De sancties op het niet-respecteren zijn immers aanzienlijk: de toezichthoudende autoriteiten kunnen geldboetes opleggen tot 20 miljoen euro of 4 procent van de jaarlijkse wereldwijde omzet van een onderneming.
Toepassingsgebied
De GDPR is van toepassing op verwerkingen van persoonsgegevens. Een verwerking kan worden gedefinieerd als "een (geheel van) bewerking(en) m.b.t. persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedures, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken, etc. van gegevens". Persoonsgegevens zijn "alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijk persoon". Een limitatieve lijst van gegevens die wel of niet kwalificeren als persoonsgegevens bestaat niet, gezien deze kwalificatie steeds afhankelijk is van de situatie.
Het geografisch toepassingsgebied is verruimd: de verordening is niet enkel van toepassing op in Europa gevestigde ondernemingen. Ook buiten de EU gevestigde ondernemingen die goederen of diensten aanbieden op de Europese markt en/of die het gedrag van Europese burgers observeren ('profiling'), zullen aan de nieuwe regels moeten voldoen.
Belangrijkste actoren
De belangrijkste actoren in de GDPR zijn de betrokkene, de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker. De betrokkene is de (natuurlijk) persoon wiens persoonsgegevens worden verwerkt. Deze krijgt in de GDPR heel wat meer rechten toebedeeld. De verwerkingsverantwoordelijke is de natuurlijke persoon of rechtspersoon die het doel en de middelen bepaalt van de verwerking. De verwerker is de natuurlijke persoon of rechtspersoon die ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke de persoonsgegevens verwerkt.
Data protection 'by design' en 'by default'
Een van de grootste nieuwigheden in de GDPR is de introductie van een verplichting tot gegevens-bescherming door ontwerp ('by design') en als standaardinstelling ('by default'). Data protection by design houdt in dat men, reeds bij het ontwerpen van nieuwe verwerkingen, de bescherming van persoonsgegevens in acht moet nemen. De verplichting tot data protection by default impliceert dat de verwerkingsverantwoordelijke passende technische en organisatorische maatregelen moet nemen om ervoor te zorgen dat, per specifiek verwerkingsdoel, in beginsel alleen die persoonsgegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn voor dat doel. Bijvoorbeeld: indien het voor een bepaald verwerkingsdoel irrelevant is de leeftijd of de geboorteplaats van een persoon te weten, dan zal men er zich van dienen te onthouden deze gegevens bij de betrokkene op te vragen.
Aanstelling data protection officer
Een andere nieuwigheid is dat ondernemingen in bepaalde gevallen een functionaris voor gegevensbescherming of data protection officer (DPO) zullen moeten aanstellen. De DPO is een onafhankelijk adviseur die erop dient toe te zien dat het beleid van de onderneming in overeenstemming is met de verordening. De DPO kan zowel een werknemer als een externe partij zijn. Men doet er als onderneming alvast goed aan om na te gaan of men in de (nabije) toekomst een DPO moet aanstellen.
Striktere toestemming
De verwerkingsverantwoordelijke moet de toelaatbaarheidsgronden bepalen waarop de verwerking van de persoonsgegevens rusten (toestemming, contractueel, wettelijke verplichting, vitaal of algemeen belang en gerechtvaardigd belang). Indien toestemming de grondslag is, dan moet de verwerkingsverantwoordelijke kunnen aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven voor de verwerking van zijn persoonsgegevens. Deze toestemming moet door middel van een duidelijke, actieve handeling worden gegeven. Het gebruik van een reeds aangekruist vakje volstaat dus niet. Indien de verwerking meerdere doeleinden heeft, moet voor elk daarvan toestemming worden verleend. De betrokkene heeft tevens het recht zijn toestemming te allen tijde in te trekken.
Data Protection Impact Assessment
Indien men van plan is persoonsgegevens te verwerken en dit een groot risico zou kunnen opleveren voor de betrokkenen, dient men vóór de verwerking een data protection impact assessment (DPIA) uit te voeren. Een risico kan zich voordoen bij een grootschalige verwerking van bijzondere categorieën van persoonsgegevens (zoals bijvoorbeeld ras en etnische afkomst) of van gegevens die betrekking hebben op strafrechtelijke veroordelingen. De Europese toezichthouders, waarvan de Belgische Privacycommissie deel uitmaakt, zullen een lijst opstellen van alle soorten verwerkingen waarbij men verplicht is een DPIA uit te voeren.
Voorafgaande raadpleging
Wanneer uit de DPIA zou blijken dat de verwerking een hoog risico zou opleveren voor de betrokkenen en de verwerkingsverantwoordelijke geen maatregelen neemt om het risico te beperken, dient hij, voorafgaand aan de verwerking, de toezichthoudende autoriteit (in België is dit de Privacycommissie) te raadplegen. Deze zal dan binnen een termijn van 8 weken schriftelijk advies verstrekken.
Meldplicht inbreuk
Indien een inbreuk op de persoonsgegevens heeft plaatsgevonden, dient de verwerkingsverantwoordelijke deze binnen de 72 uur aan de bevoegde toezichthoudende overheid (in België is dit de Privacycommissie ) te melden, tenzij het niet waarschijnlijk is dat de inbreuk een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen. Daarnaast moet de verwerkingsverantwoordelijke de inbreuk ook melden aan de betrokkene wanneer de inbreuk waarschijnlijk een hoog risico inhoudt.
Documentatieplicht ter vervanging van de aangifteplicht
De huidige verplichting om alle geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde gegevensverwerkingen aan te geven bij de Privacycommissie zal geschrapt worden. Vanaf het moment waarop de GDPR van toepassing wordt (25 mei 2018), zullen de meeste ondernemingen een geschreven of elektronisch register moeten bijhouden van alle verwerkingsactiviteiten die onder hun verantwoordelijkheid gebeuren (het zgn. 'register van de verwerkingsactiviteiten').
Rechten voor betrokkene
Ook voor de betrokkenen komen er een heel aantal nieuwe rechten m.b.t. hun persoonsgegevens bij. Zo krijgen zij in de eerste plaats een recht van inzage in de persoonsgegevens die verwerkt worden en in de verwerkings-doeleinden, de betrokken categorieën van persoonsgegevens, etc. Daarnaast krijgt de betrokkene het recht om onjuiste persoonsgegevens te laten verbeteren en om onvolledige persoonsgegevens te laten vervolledigen. Ook heeft de betrokkene het recht om zijn persoonsgegevens te laten verwijderen (het zgn. 'recht om vergeten te worden'). Dit recht stelt de betrokkene in staat om persoonsgegevens te laten verwijderen wanneer er geen legitieme reden meer is om deze te bewaren. De betrokkene heeft in bepaalde gevallen eveneens het recht om de verwerking van zijn gegevens te beperken. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de betrokkene de juistheid van zijn persoonsgegevens betwist. Verder zullen de betrokkenen eveneens onder bepaalde voorwaarden het recht hebben om hun persoonsgegevens in een standaardformaat te ontvangen van de verwerkingsverantwoordelijke. Zo kunnen ze hun gegevens makkelijk overdragen aan een andere leverancier van dezelfde soort dienst ('data portability'). De betrokkene heeft daarnaast te allen tijde het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn of haar persoonsgegevens. Tot slot heeft iedere betrokkene het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid (in België is dit de Privacycommissie) wanneer hij/zij meent dat er bij de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens een inbreuk gemaakt wordt op de GDPR.
Conclusie
Gezien de GDPR heel wat nieuwe verplichtingen voor organisaties met zich meebrengt, verdient het de aanbeveling alvast te onderzoeken welke persoonsgegevens er binnen de onderneming worden verwerkt, waar deze vandaan komen en met wie bepaalde gegevens worden gedeeld. Hierbij dient men ook te bepalen op welke rechtsgrond men zich beroept voor elke concrete verwerking.
Wenst u meer informatie over de impact die de GDPR op uw onderneming heeft? Aarzel dan niet onze experten te contacteren via info.gdpr@be.gt.com.
GDPR - The journey we take together.