-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een…
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due…
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van…
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste…

-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering…
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin…
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te…
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt…
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw…
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht…
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op…
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen…
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste…
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te…
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te…
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke…
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en…
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete…
-
Cyber risk services
Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging…
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de…
-
Klokkenluiderswetgeving
Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt…
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen…
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en…
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te…
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om…
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering…
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin…
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en…
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning…
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders,…
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen…
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel…
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van…
-
Commercial Toolbox Check
Door een goed georganiseerde en up-to-date commerciële toolbox bij te houden, zorgt u ervoor dat uw…
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te…
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je…
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het…
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen,…
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale…
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien,…
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus…
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde…
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en…
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen…
De huidige economische context blijft voor veel bedrijven zeer competitief. Of het nu gaat over prijzen die onder druk staan, klanten die veeleisender worden, concurrentie die vanuit andere hoeken komt…, keuzes dringen zich steeds meer en sneller op aan ondernemingen. Door de snelheid waarmee veranderingen zich opvolgen én de druk op de middelen, wordt het cruciaal om dié keuzes te maken die het bedrijf toelaten om een antwoord te bieden op de vele uitdagingen waar het echt voor staat.
Vanuit onze praktijkervaring merken we dat bedrijven daar moeite mee hebben; denk maar aan de moeilijkheid om echt te kiezen tussen kortetermijnbeslissingen en de strategische must do projecten die veeleer cruciaal zijn voor de lange termijn. Bedrijven staan op dit vlak voor twee uitdagingen:
- Welke projecten en acties moeten we doen en welke niet?
- Hoe ervoor zorgen dat de gekozen projecten en acties opleveren wat is afgesproken?
We beschrijven kort hoe bedrijven beter kunnen omgaan met de eerste uitdaging: beter kiezen. Onze portfoliomanagement diensten helpen u hierbij. Portfolio management helpt u de cruciale link te leggen tussen de strategie en de uitvoering van alle projecten en acties. Tot de essentie herleid betekent portfolio management:
- het kiezen van de juiste ideeën die bijdragen aan de realisatie van de strategie van het bedrijf
- rekening houdend met de beperkte middelen (mensen en geld).
We onderscheiden 3 stappen:
1. een idee uitwerken tot valabele input
2. het rangschikken van alle ideeën
3. het maken van keuzes op basis van beschikbare middelen.
Stap 1: een idee uitwerken tot valabele input
Snelheid van beslissen is alles. Welke ideeën zijn relevant en welke niet? Welke ideeën moeten we meer in detail onderzoeken? Welke niet? Het maximaal benutten van de (te) schaarse middelen is daarbij een belangrijke factor. Dat betekent ook dat het niet altijd meer mogelijk is om alles volledig in kaart te brengen alvorens een beslissing te nemen. Hier kunnen principes uit de start up wereld rond het pitchen van ideeën helpen om op een zeer korte termijn toch een volledig verhaal te brengen en te komen tot een goede beslissing.
Bedrijven kunnen hierdoor:
- snel en toch gestructureerd beslissen rond nieuwe ideeën
- een lichte en efficiënte filter inbouwen waardoor minder tijd en energie wordt gestopt in ideeën die niet of beperkt relevant zijn.
Stap 2: het rangschikken van alle ideeën
De volgende stap betreft het rangschikken van ideeën. Een eenvoudige manier is elk idee af te zetten tegen een aantal criteria. Mogelijke criteria zijn:
- de link met de strategie: in welke mate draagt het idee bij aan de realisatie van de strategie?
- intern voorbereid zijn: kan het bedrijf dit idee realiseren?
- kosten en baten
- risico’s.
Na stap 2 staan de relevante ideeën in een logische volgorde. Ideeën die het meeste bijdragen aan de strategie, waar het bedrijf intern klaar voor is, waarbij de baten groter zijn dan de kosten en waarbij de risico’s worden beperkt,
scoren het hoogst. Alles begint met het kunnen linken van acties en projecten aan de strategie. Dat veronderstelt dat de strategische opties duidelijk zijn. De strategie moet met andere woorden kunnen worden teruggebracht tot een beperkt aantal gedragen hoofdlijnen waartegen elke actie of project kan worden afgezet.
Voorbeelden hiervan zijn: bijdrage aan de groei, verbeteren van de interactie met de klanten, nieuwe markten benaderen, … Bedrijven kunnen hierdoor:
- de juiste hoofdlijnen vastleggen en communiceren om de toets met de strategie te kunnen doen
- de strategische bijdrage van de huidige projectenportefeuille analyseren: welke projecten dragen veel, minder of niet bij aan de strategische richting?
Stap 3: het maken van keuzes op basis van beschikbare middelen
Veelal zal blijken dat niet alle relevante ideeën kunnen worden uitgevoerd. Het ontbreekt het bedrijf altijd aan voldoende middelen om alles te realiseren. Welke menselijke capaciteit is beschikbaar? Welke profielen kunnen we straks inzetten? Hoeveel is men bereid te investeren? Welk budget hebben we ten minste nodig? De totale beschikbare capaciteit aan mensen en euro’s bepaalt de begrenzing: wat kunnen we doen en wat niet? De complexiteit bij het in kaart brengen van de beschikbare middelen ligt vooral in de betrokkenheid van meerdere partijen (Financiën, IT, Aankoop, Marktomgeving en commercieel beleid, Business units …) én in de volatiliteit van de middelen (wat is gepland, wat is al uitgegeven, hoeveel dagen nog te doen …).
Een goede beheersing van de beschikbare middelen is met andere woorden uitermate belangrijk. Bedrijven kunnen hierdoor:
- echt weten wat haalbaar is en wat niet, wat leidt tot meer focus en rust in de organisatie
- beter bijsturen waar nodig: sommige acties niet opstarten, andere acties vertragen of zelfs stoppen.
Onze teams helpen u graag bij het leggen van de link tussen uw bedrijfsstrategie en de acties en projecten die u doet.
Onze doelstelling is u te helpen de betere keuzes te maken zodat u die projecten kan doen die voor uw business het verschil maken. Samen verkleinen we de afstand tussen ideeën en return on investment. Weten waar naartoe is belangrijk. De juiste keuzes maken om er te geraken is minstens even belangrijk. Portfolio management is de uitgelezen werkwijze om accuraat en doelgericht resultaten te boeken die bijdragen tot het versneld realiseren van de gekozen strategie. Net deze aanpak is een expertise die onze consultants samen met dynamische ondernemingen omzetten in concrete resultaten.