-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Stel: je wil een huis bouwen. Dat is iets waar je goed over nadenkt. Je praat met verschillende mensen, laat je bijstaan door een architect, wikt en weegt alvorens je beslist en de bouwwerken starten. Vanuit onze praktijkervaring zien we dat bedrijven minder doordacht te werk gaan als het gaat over het automatiseren van bedrijfsprocessen.
Een paar voorbeelden om dit te verduidelijken.
Multi-kanaaloplossing
Een bedrijf heeft naast zijn bestaande website waar klanten algemene informatie vinden en hun eigen bestellingen kunnen beheren, ook gewerkt aan een app. Die app laat klanten toe om bestellingen op te volgen en aan te geven wanneer de bestelling best wordt geleverd. Voor beide oplossingen is het marketingdepartement verantwoordelijk. De salesmensen in de organisatie hebben een tabletoplossing die ze gebruiken om verkoop te ondersteunen bij de grote klanten van het bedrijf. Op zich werken de drie kanalen (web, app en tabletoplossing) perfect. Van klanten krijgt het bedrijf te horen dat de informatie op de website niet volledig is afgestemd met die in de app. Als ze met een verkoper spreken, zien ze dat die een ander systeem gebruikt met meer informatie over de klant. Door op voorhand goed te luisteren naar wat de klant wil, kan je beter inschatten welk kanaal je waarvoor wil gebruiken en kan je de ervaring van de eindklant beter afstemmen over de kanalen heen.
ERP-pakket wordt niet gebruikt
Een bedrijft beslist om een aantal ondersteunende processen zoals boekhouding, payroll, voorraadbeheer en logistiek te automatiseren. Na een tijdje regent het klachten bij de gebruikers van het nieuwe systeem. We stellen na een eerste bevraging vast dat de eindgebruikers van het systeem vooraf niet gehoord werden om hun input te vragen en aan te geven wat voor hen belangrijk was. Er was een pakket gekocht, er waren opleidingen georganiseerd en de gebruikers moesten ermee aan de slag. Het pakket kon echter de verwachtingen van de eindgebruikers niet invullen. Deze waren immers ongekend. Het resultaat was dat bepaalde taken opnieuw manueel werden uitgevoerd. Bovendien verdwenen blijkbaar ook gegevens, waardoor het vertrouwen in het systeem volledig weg was. Door op voorhand eindgebruikers te betrekken bij het automatiseren van hun werking, krijg je betrokkenheid en kan je meer rekening houden met hun wensen. Niet alle wensen zijn realiseerbaar; je krijgt wel van in het begin veel meer buy-in, wat de uiteindelijke introductie een pak eenvoudiger maakt.
Hoe komt dit? Vanuit onze praktijkervaring zien we dat de noodzakelijke tussenstap om goed in kaart te brengen WAT men wil op het vlak van automatisering wordt overgeslagen. Veelal wordt meteen de sprong gemaakt van probleem naar oplossing – het HOE.
Laat ons even terugkeren naar het bouwen van een huis. Het goed nadenken over een huis is een complexe en tijdrovende bezigheid. We laten ons bijstaan door ervaren mensen (architect, aannemers …) die tips geven, vragen stellen, ons helpen om ons toekomstbeeld te vormen. Hetzelfde proces moeten we volgen voor het automatiseren van onze bedrijfsprocessen. Ook hier zal het na overleg, na het bekijken van verschillende oplossingen (al dan niet bij andere bedrijven), na het stellen van vragen, duidelijk worden hoe de toekomst er het beste uitziet.
Het probleem is dat bedrijven hiervoor veelal niet de tijd nemen. Die tussenstap kost tijd en geld. Toch is het zo dat door op voorhand goed na te denken, heel wat problemen kunnen worden vermeden bij de implementatie, de invoering van de oplossing later. Uit onderzoek weten we dat de kost voor het oplossen van een probleem exponentieel toeneemt naarmate het automatiseringsproject loopt.
Hoe kan je dit vermijden?
Door in de ontwerpfase voldoende tijd te voorzien voor het in kaart brengen van de vereisten en door in de bouw van de oplossing de uitvoering van dichtbij op te volgen, kan je heel wat problemen vermijden achteraf. We gebruiken hiervoor een gestructureerde aanpak in twee stappen:
- In kaart brengen van de vereisten voor de bouw
Via gesprekken en vergaderingen met verschillende betrokkenen in uw onderneming brengen we in kaart wat er dient te gebeuren en waarom dit belangrijk is voor de organisatie. Zowel directie als mensen die de oplossing later zullen gaan gebruiken, worden nauw betrokken. Waar mogelijk worden klanten betrokken in deze oefening. De wensen (= de vereisten) voor de nieuwe oplossing worden overzichtelijk in kaart gebracht en in overleg worden prioriteiten bepaald. Dit is de goede basis voor een geslaagde uitvoering. - Het beheren van de vereisten tijdens de bouw
Tijdens de bouw van de oplossing monitoren we of de vereisten worden opgeleverd zoals voorzien. De mensen die de bouw uitvoeren zijn niet altijd betrokken bij de ontwerpfase. Het is vaak cruciaal hen goed uit te leggen wat er moet gebeuren en waarom dat belangrijk is.
Grant Thornton helpt u om deze problemen aan te pakken binnen uw omgeving. Onze ervaren consultants brengen samen met u de vereisten in kaart op basis van de input van de verschillende belanghebbenden, helpen u de juiste partner te kiezen voor de bouw van de oplossing en betrekken u continu bij de opvolging van de bouw.
We zijn ervan overtuigd dat Grant Thornton u kan helpen in het op punt zetten van uw vereistenproces waardoor al uw projecten een oplossing bieden aan de werkelijke noden, net zoals u zou doen voor het bouwen van uw eigen huis…