-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Klanten die fan zijn van je bedrijf. Klanten die jouw producten aanraden aan collega’s en vrienden. Klanten die lovend zijn over dienstverlening. Dit is het ultieme doel van elke bedrijfsleider. Maar bereik je dit?
Een aantal veelgenoemde voorbeelden zijn Apple, Coolblue, Zalando, Carglass … Ze verrassen steeds met een persoonlijke benadering, de vriendelijkheid van het personeel, de vlotheid van bestelling en levering en de prima service achteraf.
Het zijn steeds grote bedrijven die worden genoemd, maar je vindt ze ook bij KMO’s en kleine handelaars. Je weet wel: Niet tevreden? Geld terug!
Enkele cijfers
Wist je dat bij consumenten:
- 40% zullen overstappen naar een concurrent omwille van hun reputatie voor een top klantbeleving
- 85% bereid zijn om 25% meer te betalen omwille van een superieure dienstverlening
De belangrijkste redenen waarom klanten overstappen naar een concurrent zijn:
- Onvriendelijk of onbehulpzaam personeel
- Onverwachte kosten
- Slechte kwaliteit van het product of de dienstverlening
Een slechte klantenervaring daarentegen zorgt ervoor dat:
- 82% zal overstappen naar een concurrent omwille van een slechte klantenervaring
- 66% van de consumenten zullen anderen ontmoedigen om producten of diensten af te nemen na een slechte klantenervaring
Deze cijfers gelden vandaag in de consumentenmarkt (B2C), maar gelden weldra ook in de professionele markt (B2B). Elke professionele klant is immers ook een consument en wenst professioneel op dezelfde manier behandeld te worden.
Klantenbeleving is niet nieuw. Het is niet enkel een fenomeen van de nieuwe “digitale” organisaties. Door de digitale media wordt het vandaag nog makkelijker om je mening te uiten over producten en bedrijven. Klanten verwachten meer en meer een unieke klantenbeleving.
Hoe werk je aan een betere klantenbeleving en hoe begin je eraan?
“Customer journey mapping” is de eerste stap naar beter klanteninzicht, een betere interactie, klantenrelatie en klantenervaring.
Het gaat dus in de eerste plaats over: “ken je klant”, nog meer: “wat raakt je klant”. Hoe krijgt je klant een emotionele binding met jouw product of organisatie? Klantenbeleving gaat niet enkel over kwaliteit en dienstverlening maar vooral over connectie, attitude, waarden, onverwachte attenties. Maar ook over de manier waarop je je hierrond organiseert.
In 5 stappen naar een betere klantenbeleving
Grant Thornton heeft bij diverse projecten een 5 stappenplan uitgewerkt om aan de slag te gaan met “Customer Experience” en dit ook daadwerkelijk te implementeren in je organisatie.
De 5 stappen worden projectmatig in 3 fases doorlopen:
- Analyseer de klantenervaring en definieer de verandering (Define)
- Bouw of verbeter het product of de dienstverlening (Build)
- Meet de klantenervaring en stuur bij (Measure)
Stap 1 – Customer Journey analyse
Als eerste stap is het belangrijk om de klant of doelgroep in beeld te brengen. Wie zijn onze klanten: welke sectoren, welke type bedrijven, welke personen nemen onze diensten af ? Hoe werken onze klanten? Wie zijn hun klanten, producten en diensten?
Vanuit enkele type personen (“persona’s”) worden een 3-tal “journeys” in kaart gebracht. Een journey is het verhaal van een persona over het verloop zijn dag, -week, of -maand. Het beschrijft de scenario’s en raakpunten (“touchpoints”) waarbij hij of zij in aanraking komt met jullie organisatie, product of dienst.
Een journey wordt heel breed opgevat. Het start meestal vanaf de eerste zoektocht naar een product of kennismaking met een bedrijf tot en met het gebruik van een product, de dienstverlening, het ontvangen van de factuur en de betaling.
Via workshops en interviews kunnen deze journeys doorlopen worden om ideeën te vormen rond de ideale “journey”. Daarbij wordt er steeds gefocust op 3 belangrijke momenten: de eerste indruk, één “waaw” moment en een happy end.
Stap 2 – Definiëren van het nieuwe product/dienst, business model of proces
Om de ideeën verder te concretiseren wordt er best gewerkt met een prototype of conceptueel ontwerp. Dit kan in de vorm zijn van een web-oplossing, een maquette van een showroom, een tekening van een organisatorisch concept.
Hierbij wordt meestal beroep gedaan op “designers” die best betrokken worden reeds van bij de customer journey workshops. Op die manier hebben alle betrokken de context en de ideeën mee om verder aan de slag te gaan.
In deze fase is het aangewezen om het concept en de customer journeys af te stemmen met enkele eindklanten. Resultaat is zeer waardevolle input over het nieuwe concept. Deze input kan verkregen worden aan de hand van interviews, via een survey of een prototype website.
Stap 3 – Bouwen van een nieuwe oplossing, product/dienst of proces
Eens het ontwerp visueel duidelijk is en voldoende is afgetoetst met de eindklanten en alle belanghebbenden (ook belangrijke business partners), kan dit ontwerp worden doorgegeven aan een uitvoerende partij: marketing, sales, business architect, bedrijfsconsultent, IT leverancier.
Door gebruik te maken van een prototype is het voor de uitvoerder duidelijker wat het verwachte eindresultaat moet zijn. Zo wordt tevens veel proza uitgespaard bij het schrijven van lastenboeken en gedetailleerde behoeften. Een beeld is dikwijls duidelijker dan duizend woorden.
Bij de bouw van de oplossing wordt er best regelmatig afgetoetst met de eindgebruiker. De perceptie en de beoordeling over de tussentijdse oplossing is belangrijk om de eindoplossing tijdig bij te sturen.
Deze aanpak wordt “lean startup” genoemd, geïnspireerd op startup-bedrijven die op een snelle, flexibele en doelgerichte manier verkoopbare oplossing in de markt willen plaatsen, met weinig middelen.
Stap 4 – “Reality Check”
Vooraleer je een nieuwe oplossing (nieuw proces, IT oplosssing, etc) invoert is het belangrijk om een “reality check” te doorlopen.
Dit is een testfase waar de customer journeys opnieuw worden doorlopen met de eindgebruikers of klanten. Op deze manier worden de verwachtingen van de klanten terug grondig getest en kan er terug bijgestuurd worden als voorbereiding van de “launch” van de finale oplossing.
Na de deze reality check gebeurt de communicatie en wordt de nieuwe oplossing of werkwijze ingevoerd.
Stap 5 – Het meten van de klantenervaring
De lancering van een nieuw product, een verbeterde dienstverlening of een nieuw proces eindigt niet na de lanceerdatum. Eigenlijk is dat pas het begin. De klantenervaring wordt nu voortdurend gemeten en bijgestuurd. Deze meting kan gebeuren aan de hand van software, klantenbevraging maar ook via fora of reviews op sociale media. Voor dit laatste dien je wel stevig in je schoenen te staan om tijdig te reageren en oplossing aan te bieden bij een slechte klantenervaring. Maar ook hiervoor bestaat een stapsgewijze begeleiding om je hierop voor te bereiden.
Een totaalaanpak
“Customer experience” vergt een totaalaanpak. Het start met de missie en de waarden van het bedrijf, en hoe alle medewerkers dit uitstralen naar de klanten. Het gaat meer dan over kwalitatieve product- en dienstverlening. De klantenbeleving en emotionaliteit dient zich binnen de organisatie te reflecteren in de attitudes van de medewerkers, interne processen, de showroom, het kantoor en de digitale interactie.
We helpen u verder
De multi-disciplinaire expertise bij Grant Thornton laat toe om Customer Experience als een geheel in organisaties te implementeren, gaande van markt-analyse, customer journey mapping, procesverbeteringen, digitale transformatie tot change management, project management en risk management. We helpen bij de stapsgewijze verbetering, de begeleiding van de medewerkers, en zorgen voor een duurzame verankering in de organisatie.