-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Being entrepreneurial and delivering mid-market sized turnover need not be mutually exclusive. Sweden’s Fontana Food has achieved the best of both worlds
When Frixos Papadopoulous arrived in Sweden in 1974 as a refugee following the Turkish invasion of Cyprus, the entrepreneur spotted a gap in the country’s unadventurous food market. He started selling exotic Cypriot fruit juices to small retailers out of his car boot, and by 1978 Fontana Food was born.
Today, the company employs 34 staff, has a £25 million turnover and supplies around 200 product lines, including a variety of Greek cheeses such as feta, olive oil and olives. Despite this growth, Fontana Food has retained its start-up spirit. Employees have a shared passion for what the company does, ideas flow freely and the good ones are followed up and acted upon quickly.
So what can other growing mid-market businesses that want to remain entrepreneurial learn from Fontana Food’s experience? Here are their five top tips:
1) Build entrepreneurship into your DNA
Fontana Food is a typical example of a start-up that has successfully harnessed its entrepreneurial potential as it has progressed towards becoming a mid-sized company. Annika Hall, director of business advisory at Grant Thornton Sweden, describes this as a transition from “individual to corporate entrepreneurship”.
Individual entrepreneurs are typically fast, flexible and action-oriented. They are also good at spotting new opportunities, being completely customer driven and making the best of limited resources. Most notably, they value the freedom and control that they gain from working for themselves.
While these characteristics are positive contributors to growth in the start-up phase, they don’t necessarily remain so. Ironically, an entrepreneur’s desire for control can stifle the creativity of like-minded staff within the organisation, which becomes a brake on growth.
Corporate entrepreneurship weaves the positive attributes of individual entrepreneurs into the fabric of an organisation, allowing entrepreneurial behaviour to flourish.
“Corporate entrepreneurship is embedded within the social relationships, structures and processes of a company,” says Hall. “You need to ensure that these things are set up in a way that encourages people to behave as individual entrepreneurs, coming up with ideas and questioning and challenging things. If you don’t enable this then entrepreneurial people within the organisation – intrapreneurs – will leave.”
2) Include everyone
Hall says there are numerous ways to preserve an entrepreneurial culture as you grow. “Create a culture where people are allowed, encouraged and seen to have ideas, and where there is a constant discussion around what you do, how you do things and whether you do them in the best way,” says Hall. “This encourages people to feel that their individual contribution is valued, which means they are more likely to behave in an entrepreneurial way.”
Corina Papadopoulou agrees. As Fontana Food’s communications director, she helps father Frixos run the company alongside her brother, Loizos, who is the CEO. She says the company is “more entrepreneurial than ever”, thanks largely to the strong relationships that her father has encouraged the family to build with customers, suppliers and staff.
“We’re very inclusive,” she explains. “We always ask for and listen to everyone’s opinion, even if they can’t be involved in all the decisions. For example, we always have proper lunch breaks and sit around a table for an hour. You get great inspiration and input by just talking during your lunch break.”
Corina believes the company’s inclusive approach has helped to drive retention too. On average, staff stay with the company for around 10 years but the longest serving employee joined Fontana 26 years ago.
3) Walk the talk
Corporate entrepreneurship can manifest itself in plenty of other ways: reward systems that encourage the sharing of ideas and opinions; promotion on the basis of entrepreneurial behaviour; and the presence of entrepreneurial people at all levels of the organisation. Hall also suggests introducing clear structures and processes so that employees know what to do when they have an idea and actually have the opportunity to try it out.
However, she warns that companies need to “walk the talk” if people are to truly believe that they can behave in an entrepreneurial way. “Don’t encourage people to put their ideas in an ideas box but only ever enact the ideas of a handful of people,” says Hall. “It sends out a contradictory message.”
4) Build a shared vision
Hall recommends that companies define a shared vision or goal to serve as a guiding light for all entrepreneurial activity. Fontana Food’s goal is to become the most well-known Greek food company in northern Europe, delivering the best products to its customers. It’s a goal it wants to achieve through energy, passion, persistence and honesty.
“We’ve grown up with our father’s vision and values, and it would be criminal not to carry on in the same spirit because it’s taken him 40 years to get the company to where it is today,” says Corina. “It’s a huge responsibility to make sure that it always stays that way.”
The company has already learnt the consequences of straying from the founder’s values. Marketing manager Marie Eklund explains: “There was a growth spurt four or five years ago when some wrong [recruitment] decisions were made. I think we’ve realised that the most important thing for the success of Fontana is the people who are in this building. We have to share the same values, which are honesty, passion and having fun. It’s possible to climb the career ladder here but it can’t be your core focus.”
5) Get the balance right
It’s also important, Hall says, to achieve the right degree of corporate entrepreneurship. She describes it as a balance between exploration – allowing people to try out new things – and optimisation – ensuring you deliver what you already do in an efficient and effective way. Fontana Food understands that need for balance. As it becomes bigger it is beginning to put some systems and processes in place, but it is still in pursuit of growth so that infrastructure will be sparing. “We’re still driven by passion, by finding gaps in the market and by solving problems for our customers,” says Eklund. “Processes should help you to do good business; you shouldn’t have processes for processes’ sake.”
For growing companies that achieve corporate entrepreneurship, the prize, says Hall, is sustainability through constant renewal and development. Ask the Papadopoulous family – they should know. Their entrepreneurial outlook has given them a bright and exciting future in which they hope to become leaders in their core product categories, introduce new innovations to the market and eventually achieve Frixos’s dream of becoming northern Europe’s most well-known Greek food company.
To speak to Annika or one of our other advisory specialists about how you can make your growing business more entrepreneurial, visit our advisory page.