-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
To succeed in the B2B sharing economy, businesses need to understand what drives customers who are willing to use crowdsourced and automated services
LiquidSpace specialises in renting out spare office space in existing businesses by the hour, the month or longer. Users can hire space via the company’s app and be sitting in a business’s boardroom within minutes. They can add their own office space to the inventory too.
It’s just one example of how the collaborative – or sharing – economy is expanding into the B2B arena from the B2C sector, where names such as Uber, Airbnb and TaskRabbit have made the “sharing economy” part of common parlance.
Andrew Reid is founder and president of Vancouver-based customer intelligence platform Vision Critical, publisher of research report Sharing is the New Buying: How to Win in the Collaborative Economy. He describes the collaborative economy as “an economic movement where common technologies enable people to get the goods and services they need from each other, peer to peer, instead of buying from established corporations.”
In the B2B arena there is, he says, a lot of spare inventory available for businesses to use, particularly when it comes to low-level tasks, and you can crowdsource it through a growing number of platforms such as LiquidSpace.
The automation factor
The one factor that collaborative economy companies have in common is the use of automation to crowdsource services. As users become more comfortable with automation, we’re likely to see even more of it.
The professional services sector, and law in particular, is already leading the way on this. Shakelaw.com provides customers with automatically generated, legally binding documents; ideal for a mid-sized business that needs standard contracts drawn up.
Vision Critical itself has married automation and technology-enablement with the science behind market research and made its software available to its customers via an online platform. The company’s customers use the platform to talk directly to thousands of their own customers on an ongoing basis and get feedback on everything from new products to upcoming marketing campaigns. This customer intelligence lets brands confidently make million- or even billion- dollar business decisions.
“We realised that some elements of what professional consultants do are not highly skilled or unique,” says Reid. “Anything that can be commoditised, democratised or templated will be, and any business that doesn’t believe that is going to lose.”
Why automate?
But why the rush to automate? Aside from the convenience it offers customers, Reid points to three reasons. First, the internet and sharing-economy technologies have made consumers more comfortable with the do-it-yourself approach. We now confidently bypass travel agents to book our holidays directly with airlines and hotels. That attitude, and expectation, is starting to seep into the business world.
Second, bringing a new, long-term supplier on board is time-consuming. Once the long, drawn-out contract negotiations are over, you have to educate them about your business. Dipping into sharing or automated services as and when you need them makes you faster and more flexible as a business.
Third, sharing and automated services are cheaper, allowing mid-sized firms in particular to save their limited resources for higher-value activities.
In light of this new customer mind-set, adopting technology is key to achieving business growth, says Robert Samuel, a partner at Grant Thornton Australia. “We are working with many mid-size businesses in Australia who are demonstrating agility to grow by embracing disruption through investing in the right systems to cope with change,” he adds.
In Australia, technology adoption has become even more imperative since Malcolm Turnbull was sworn in as Prime Minister earlier this month. In his first statement after being sworn in he urged people to embrace disruption, stating: “The disruption that we see driven by technology, the change is our friend if we are agile and smart enough to take advantage of it.”
Sharing economy risks
Despite the growing popularity of digitally disruptive companies, using them is not without risks. Perhaps the biggest is how businesses can guarantee the security and privacy of their own customers and employees when they are crowdsourcing suppliers. That becomes an even bigger risk when you take into account the myriad regulations companies must comply with when it comes to issues such as data protection.
“I think this problem will solve itself,” says Reid. “I think we will find ways for people to get that seal of trust.” He cites the review model used in the B2C sharing economy as one that would work in the B2B sector too.
Car-sharing company Lyft, for example, has built in several mechanisms to ensure car owners can trust the customers they’re picking up. Users must link their Lyft accounts to their Facebook profiles so that car owners know what the customer looks like and something about them ahead of time. Accounts have to be registered with a credit card so payment is always guaranteed. Lastly, previous service providers rate customers, which means behave badly and you’ll be barred from participating in the future.
That works both ways for most sharing economy services. Customers can also rate service providers – those peer reviews effectively force providers to self-regulate, as a handful of bad reviews could mean the end of your business.
Drawing the line
Another way to mitigate risk is to be careful about what you choose to crowdsource and automate, both as a user and as a platform provider.
“There are always going to be major events that can make or break a company. That’s why we’ll never lose the value of professional consultants who bring historical knowledge and long-term experience to the table,” says Reid. “It’s likely that a business wouldn’t use the collaborative economy if it had a million dollar deal on the line but if it was a startup with 10 employees and it needed to write a standard employment contract, of course it would.”
So while collaborative economy suppliers should never outsource their high-value activity, everything else is open for consideration. Reid goes so far as to say that companies should even consider cannabalising themselves by automating their own low-value activity. He explains: “Think about that bottom 20 per cent of low-value jobs: empower the consumer by commoditising them. Do that and your customers will reward you with their business for the higher-value services you offer.”
Technology adoption is therefore not only integral to business growth, but also changes the way customers transact with you and is therefore much more than a technology project – it’s a transformation of the entire business. “It’s imperative to lay the foundations correctly so that the technology systems support the business and its changing needs in different market conditions,” says Samuel.
Start experimenting
Automating that bottom 20 per cent of tasks is not as difficult as you might think. Reid says that companies need to start experimenting by dipping their toe in the water. They certainly don’t need to worry about inventing new technology. Uber is simply the sum of a Google Maps interface, PayPal, custom code, good design and some clever marketing. Its success lies in delivering a great experience for its customers.
Reid warns: “Sharing and automated services are not a fad; they’re not going away. Everyone’s challenge and opportunity is to think about how they can meet the unmet needs of their customers in as creative a way as possible. You don’t need to develop new technology – the technology already exists. Sharing economy services that do well are those that put customer needs and the customer experience at the forefront of their offering.”
For the leaders of dynamic businesses, the message is clear: your clients and customers want – indeed, they even expect – the flexibility offered by modern methods of product and service delivery. And they are willing to sacrifice some security for lower costs and increased customisation. But there is a limit. Efforts to automate should not be all about bottom-line growth. You need to put the consumer at the heart of any decision or they will take their business to someone who will.