-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
"Mijn doel was de continuïteit van het bedrijf, en mijn doel is bereikt: ik ben een gelukkig mens."
Een jong en geëngageerd bedrijf in duurzame energie-technologieën laten uitgroeien tot de grootste Belgische installateur van zonnepanelen, dat is wat Gie Verbunt, samen met 2 andere “groene jongens”, voor mekaar speelde. Intussen maakt IZEN al meer dan 30 jaar kwaliteitsvolle hernieuwbare energie beschikbaar voor iedereen.
In augustus van dit jaar werd het bedrijf verkocht aan de Franse VINCI-groep.
Wij hadden een openhartig gesprek met Gie, een ondernemer pur sang voor wie de waarden van zijn onderneming en de passie van zijn mensen veel kostbaarder zijn dan de cijfers.
Kan je IZEN kort even voorstellen?
Kijk, voor mij is IZEN veel meer dan louter business. Hiervoor moeten we teruggaan naar de beginjaren. In 1987, een woelige periode, hebben we een bedrijf opgestart, een coöperatie die qua insteek eigenlijk zeer socialistisch was. We waren milieuactivisten en wilden vooral maatschappelijk bezig zijn. Ook heel zuiver. Zo hebben we nooit met gasketels of met fossiele brandstof gewerkt.
Na 4 jaren van “activisme” was het moment gekomen om meer te doen dan alleen maar protesteren. Op een bijna toevallige manier is dat hernieuwbare – toen nog alternatieve – energie geworden. En dat had veel te maken met mijn opleidingen bouwkundig ingenieur milieutechniek en milieubeheer.
Na verloop van tijd ontstond er een enorme groei in de sector van de hernieuwbare energie omwille van de groenestroomcertificaten. Toen deze vorm van subsidies echter wegviel, gingen veel bedrijven in de sector failliet. Maar wij waren geen klassieke “business mensen”. Onze missie bleef rotsvast overeind. Wij bleven ons amuseren en investeren, ook al bracht het minder op en maakten we zelfs enkele jaren verlies. In de daaropvolgende jaren hielden we ons vooral bezig met innovatie.
De laatste 5 jaar trekt de markt terug sterk aan en kennen we opnieuw groei. Bovendien doen we intussen, na meer dan 30 jaar, op een professionelere manier business. Maar de mooie cijfers die we bereiken, komen vooral door wat je in ons bedrijf nog steeds voelt: de ambiance, de gedrevenheid, de bruisende energie… Dat is wat ons sterk maakt, dat is waarom we groeien. Je kan iedereen – boekhouding, receptie, ingenieurs – vragen waarom ze bij IZEN werken. Niet omwille van de hoge lonen, maar wel vanwege die ambiance, de passie, de waarden, de hectiek, het avontuur, elke dag weer. Dàt is voor mij IZEN!
Op 30 jaar tijd zijn jullie uitgegroeid tot de marktleider in België en de top 5 in Nederland, een prestatie waar jullie erg trots op mogen zijn. Wat is het geheim achter jullie succes?
Wel, het is ons overkomen. Toen de markt volledig in elkaar stuikte, waren we in staat om onze mensen bij te houden. Wanneer 3 jaar later de markt terug begon te groeien, hoefden we niet opnieuw te beginnen en waren we gewapend met een team dat onverslaanbaar is. Je mensen zijn je sterkste kapitaal. Iedereen zat boordevol ideeën. En als je die valoriseert, wordt je bedrijf erg sterk!
Hoe en wanneer kwam dan een verkoop in zicht?
Dat heeft alles met mijn leeftijd te maken. Het werd tijd om aan opvolging te denken. We hebben eerst enkele malen geprobeerd om een management buy-out te organiseren, in functie van continuïteit, maar dat is telkens mislukt.
Toen kwamen er vragen uit de markt. VINCI was de eerste in de rij, daarna volgden er nog andere partijen.
We hadden het bedrijf al eens verkocht in 2006 en teruggekocht in 2008, en wisten dus heel goed wat ons bij een verkoop te wachten stond. Voor mij persoonlijk was dat een helse periode, niet meteen iets om naar uit te kijken. Desondanks besloten we om de verkoop toch opnieuw te overwegen. De continuïteit moest verzekerd worden.
Hoe heb je de verkoop van je bedrijf voorbereid, en hoe heb je je rond de verkoop laten adviseren?
Via Danny De Jonge, partner bij Grant Thornton, vernamen we dat het transactieteam van Grant Thornton ons kon begeleiden. Zo is de samenwerking met Steven, Peter, Marc en Tim van start gegaan.
De adviseurs van Grant Thornton gingen heel technisch te werk, heel professioneel ook, zowel wat betreft de cijfers als de letters. Met veel ervaring begeleidden ze ons door het ganse traject. Dat heeft ons flink ontzorgd. In tegenstelling tot de adviseurs bij de vorige transactie, draaide het bij Grant Thornton niet om alleen maar factureren. Ze gingen kostenefficiënt te werk. De samenwerking gaf ook een gevoel van gelijkwaardigheid. Voor mij was dat de beste, de meest eerlijke manier. Ik zou het meteen overdoen.
Welke rol heeft Grant Thornton gespeeld in dit ganse verkoopstraject?
We wisten reeds wat het traject inhield omdat we het in 2006 al hadden doorlopen. Maar wat enorm belangrijk is, is dat iemand de ‘lead’ heeft in dat proces. Dat je adviseur je bij de hand neemt doorheen de verschillende stappen en je aangeeft wat je moet aanleveren en tegen wanneer, en ervoor zorgt dat het proces doorloopt zodat jij je kan blijven toespitsen op de dagelijkse leiding van je bedrijf. Af en toe vloek je wel eens omdat je adviseur weer iets anders nodig heeft, maar uiteindelijk geeft het je een gerust gevoel. Je kan op je beide oren slapen. Iemand houdt zich met het ganse proces bezig, dat is de échte toegevoegde waarde.
Hoeveel tijd nam het totale proces in beslag?
Uiteindelijk heeft het toch veel langer geduurd dan verwacht. Er zijn immers veel partijen betrokken en overal zit telkens een beetje vertraging.
Het is ook een proces met een dubbel doel. Op technisch vlak moeten er allerlei zaken geanalyseerd, beoordeeld en genegotieerd worden. Maar tegelijkertijd moet je continu “snuffelen” bij de andere partij, om te voelen of alles goed zit, of er geen addertje onder het gras schuilt. Op het moment dat dat vertrouwen er is, dat je overtuigd bent dat het goed zit, dan mag het voor mij snel gaan.
Hoe verliepen de onderhandelingen met de verschillende potentiële kopers, en hoe werd uiteindelijk de winnende partij bepaald?
Van de 6 partijen zijn er 3 bij Grant Thornton gepasseerd. De overige had ik zelf reeds afgeschreven omdat ze IZEN niet in zijn geheel wilden overnemen.
Uiteindelijk is de keuze voor een bepaalde partij toch grotendeels gebaseerd op het gevoel dat er een culturele match is. Ook bij VINCI kan ik een ambiance terugvinden die dicht aanleunt bij de onze. Ook bij hen vind ik transparantie terug, en veel humor.
Bovendien zijn ze op eenzelfde manier georganiseerd. Ze voegen verschillende bedrijven samen en delen die op in business units. Elke business unit is een bedrijfje op zich, een team met een budget en met de verantwoordelijkheden van een onderneming. Die vlakke organisatie, de autonome teams, dat mag immers niet verloren gaan.
Ik ben ervan overtuigd dat we met VINCI de juiste keuze hebben gemaakt.
Welke lessen heb je geleerd?
Ik heb vooral lessen getrokken uit de eerste verkoop. Ik heb geleerd om van in het begin erg kritisch te zijn en de voor jou cruciale zaken duidelijk op tafel te leggen, zoals autonomie. Dat is ook één van de redenen waarom we in eerste instantie gedeeltelijk hebben verkocht. Bij VINCI respecteren ze onze mening.
Als ondernemer heb je je bedrijf groot gemaakt, ongetwijfeld met bloed, zweet en tranen. Nu verkoop je diezelfde onderneming, als het ware je eigen ‘kind’. Wat doet zo’n verkoop met jou als mens?
Dat valt best mee. Ten eerste heb ik dat niet alleen gedaan. Ik heb daar een deel aan bijgedragen, misschien een belangrijk deel, als rode draad doorheen de 30 jaar, maar het blijft slechts een deel.
Ten tweede moet je dat rationeel bekijken. Een belangrijke verantwoordelijkheid als werkgever is ervoor te zorgen dat alles verdergaat, dat de mensen in dezelfde omstandigheden kunnen blijven werken, dat ze zichzelf kunnen blijven ontwikkelen. Dat is één van onze bedrijfswaarden waar ik altijd erg aan gehecht ben geweest, dus zeker nu.
Op het moment dat je het gevoel hebt dat je die continuïteit hebt verzekerd, dan geeft het alleen maar een positief gevoel! Er is nu een zware last van mijn schouders. Ik heb meer energie dan een jaar geleden.
Wat zijn je plannen en ambities voor na 2021?
We hebben afgesproken dat ik tot eind 2021 mijn werkzaamheden en engagementen verderzet. Vervolgens zullen we bekijken of ik nog doorga. Let op: ik wil me enkel engageren als mijn lichamelijke en geestelijke gezondheid dat toelaat. Ik wil me met de jonge mensen kunnen meten. Zolang dat het geval is, doe ik voort.
Ik heb geen ambitie om iets anders te doen. Het is het enige dat ik heel mijn leven heb gedaan. Ik ben gepassioneerd, niet “gepensioneerd”, en wil dat ook zo lang mogelijk blijven.
Tot slot, welk advies heb je voor collega-ondernemers die voor een gelijkaardig traject staan?
Ik kan moeilijk advies geven want elke case is anders. Voor mij was de continuïteit cruciaal. Andere ondernemers willen misschien ‘cashen’. Dat zijn totaal verschillende doelen.
Het enige advies dat ik kan geven: laat je als ondernemer goed bijstaan door ervaren specialisten, zoals ik door Grant Thornton. Zij hebben mij bijzonder goed geholpen om mijn doel te bereiken.
Mijn doel was de continuïteit van het bedrijf, en mijn doel is bereikt: ik ben een gelukkig mens!
De aandeelhouders van IZEN hebben voor deze transactie een beroep gedaan op de vendor assistance dienstverlening van Grant Thornton.
Gedurende ruim een jaar werden zij door ons transactieteam begeleid doorheen het verkoopproces. De advisering betrof niet alleen de waardebepaling en het samenstellen van het informatiememorandum en databook, maar ook het contacteren van de shortlist van overnamekandidaten, het onderhandelen met de verschillende kandidaten en het bijstaan bij het due diligence proces. Tot slot werd het juridische team ingeschakeld voor de juridische uitwerking, van letter of intent tot closing documentatie.