-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De Covid-19 pandemie heeft ons allemaal getroffen. Niet enkel is er voor velen van ons een directe fysieke impact (geweest), maar ook werden heel veel mensen geraakt in hun inkomen door een sterk teruggevallen economie en de gevolgen daarvan aan zowel inkomsten- als uitgavenzijde. De federale, regionale en lokale overheden proberen via diverse steunmaatregelen deze economische en financiële gevolgen voor de bedrijven en gezinnen in België te beperken en te verzachten.
Een van de belangrijkste steunmaatregelen op het vlak van tewerkstelling is ongetwijfeld de versoepeling van het systeem van tijdelijke werkloosheid door overmacht als gevolg van de Covid-19 pandemie. Het gebruik van dit systeem heeft echter een aantal (negatieve) neveneffecten voor de werknemer, onder meer wat betreft het vakantiegeld en de vakantieduur, de eindejaarspremie en de ADV-dagen. Voor een aantal van deze neveneffecten heeft de overheid getracht een oplossing te bieden. In deze bijdrage nemen we deze aanvullende maatregelen onder de loep en bespreken we ook de maatregel tot schorsing van de door de werkgever gegeven opzegtermijn tijdens een periode van tijdelijke werkloosheid wegens Covid-19.
Tijdelijke werkloosheid door overmacht als gevolg van Covid-19. Een recapitulatie.
Tijdelijke werkloosheid door overmacht is een systeem waarbij een werknemer, waarvan de arbeidsovereenkomst tijdelijk geschorst wordt als gevolg van overmacht en die dus tijdelijk werkloos wordt, kan genieten van werkloosheidsuitkeringen. Overmacht veronderstelt een plotse, onvoorzienbare gebeurtenis, los van de wil van de partijen, die de uitvoering van de overeenkomst tijdelijk en volledig onmogelijk maakt.
Tijdens de periode van 13.03.2020 tot en met 31.08.2020 werd het begrip overmacht door de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) soepel geïnterpreteerd en werden alle situaties van tijdelijke werkloosheid die het gevolg zijn van Covid-19 beschouwd als tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Ook de procedure voor het indienen van tijdelijke werkloosheid werd sterk vereenvoudigd, zowel voor de werkgevers als voor de werknemers.
Vanaf 01.09.2020 tot en met 31.12.2020 kunnen de sectoren en de werkgevers die bijzonder hard getroffen zijn door de crisis, nog steeds gebruik maken van die vereenvoudigde procedure. Onder sectoren en werkgevers die bijzonder hard getroffen zijn door de crisis wordt verstaan:
- ofwel de werkgevers die kunnen aantonen dat ze behoren tot een sector die nog bijzonder lijdt onder de beperkende maatregelen van de minister van Binnenlandse Zaken,
- ofwel de werkgevers die minstens 20% tijdelijke werkloosheid wegens overmacht COVID-19 of tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen kunnen aantonen in het tweede trimester 2020 ten opzichte van het totale aantal dagen aangegeven bij de RSZ.
Voor de andere sectoren zijn vanaf 01.09.2020 de gewone regels opnieuw van toepassing als ze een beroep doen op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht of economische redenen (arbeiders en bedienden). Voor het stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen zijn tot en met 31.12.2020 wel nog overgangsmaatregelen van toepassing.
Schorsing van de arbeidsovereenkomst
Eén van de voorwaarden voor een werknemer om aanspraak te kunnen maken op werkloosheidsuitkeringen in het kader van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht is het bestaan van een overmachtssituatie waardoor de uitvoering van de arbeidsovereenkomst tijdelijk en volledig onmogelijk is. Met andere woorden: door de situatie van overmacht is de uitvoering van de arbeidsovereenkomst geschorst (artikel 26 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten).
De schorsing van de arbeidsovereenkomst heeft tot gevolg dat de werknemer tijdelijk geen arbeidsprestaties moet verrichten en de werkgever tijdelijk geen loon moet betalen. Maar wat zijn nu de gevolgen van deze schorsing door overmacht als gevolg van Covid-19 op de rechten van een werknemer die verband houden met het presteren van arbeid (werkdagen), zoals onder andere het vakantiegeld en de vakantieduur, de eindejaarspremie en de ADV-dagen?
Vakantiegeld en vakantieduur, eindejaarspremie en ADV-dagen
Wat de berekening van het vakantiegeld en de vakantieduur betreft, heeft de regering beslist om de dagen arbeidsonderbreking ingevolge tijdelijke werkloosheid wegens overmacht door de Covid-19 pandemie voor de werknemers (arbeiders en bedienden) die een erkenning van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht hebben genoten, gelijk te stellen met de effectief gewerkte dagen[1]. Deze gelijkstelling geldt evenwel slechts voor de periode van 1 februari 2020 tot en met 30 juni 2020. Voor de periode nadien werd (nog) geen beslissing genomen en evenmin omtrent de vraag wie deze rekening zal moeten betalen: de werkgevers of de overheid.
Aangezien het recht op de betaling van een eindejaarspremie niet algemeen (nationaal) wettelijk is geregeld maar wel via sectorale collectieve arbeidsovereenkomsten, zal voor elk paritair comité concreet moeten worden nagegaan of periodes van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht worden gelijkgesteld met effectief gewerkte dagen voor de berekening van het bedrag van de eindejaarspremie. Zo wordt bijvoorbeeld in PC 302 (Horeca) van oudsher de periode van tijdelijke werkloosheid (wegens overmacht, economische reden, slecht weer, etc.) gelijkgesteld met effectief gewerkte dagen voor de berekening van de eindejaarspremie. In PC 226 (voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de logistiek) is dit bijvoorbeeld niet het geval. Maar op 28 april 2020 werd de cao betreffende de maatregelen ten gevolge van de Covid-19 crisis afgesloten, waarin werd overeengekomen dat voor de periode van 13 maart 2020 tot en met 30 juni 2020 de dagen tijdelijke werkloosheid wegens overmacht worden gelijkgesteld met effectief gewerkte dagen voor de berekening van de eindejaarspremie.
Het toekennen van ADV-dagen (arbeidsduurverminderingsdagen) is een manier om de effectieve arbeidsduur te verminderen tot de wettelijk gemiddelde arbeidsduur zoals deze geldt binnen het bevoegd paritair comité. De reglementering omtrent ADV-dagen is vastgelegd op sectoraal niveau, maar in het merendeel van de sectoren wordt eenvoudig bepaald dat de toepassingsmodaliteiten moeten vastgesteld worden op het vlak van de onderneming, bijvoorbeeld via een ondernemings-cao of het arbeidsreglement. Om na te gaan of de dagen tijdelijke werkloosheid wegens overmacht (in het bijzonder ingevolge de Covid-19 pandemie) worden gelijkgesteld met effectief gewerkte dagen voor de toekenning van ADV-dagen, moeten dus niet alleen de sectorale cao’s worden bekeken, maar ook de afspraken op het niveau van de onderneming zelf. Het komt echter helaas maar al te vaak voor dat er helemaal geen of minstens zeer onduidelijke toepassingsmodaliteiten werden bepaald in de onderneming. Dit kan dan voor de nodige onzekerheid zorgen zowel bij de werknemer (die mogelijks extra verlof ziet verdwijnen) als de werkgever (die toch liever geen ADV-dagen zal uitbetalen als dat niet nodig is).
Opzeg van de arbeidsovereenkomst in tijden van Covid-19
Wanneer een werkgever de arbeidsovereenkomst opzegt tijdens een periode waarin de uitvoering van de arbeidsovereenkomst is geschorst wegens overmacht, loopt de opzeggingstermijn normaalgezien door tijdens de periode van schorsing. Dit heeft een financiële impact: voor de dagen van tijdelijke werkloosheid tijdens de opzegtermijn dient de werkgever geen loon te betalen en ontvangt de werknemer een werkloosheidsuitkering, die betaald wordt door de RVA en veelal lager is dan het loon van de werknemer.
Tijdens het veelvuldig gebruik door werkgevers van de versoepelde toepassing van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht ingevolge de Covid-19 pandemie, ontvingen de vakbonden diverse klachten (al dan niet gefundeerd) van werknemers in tijdelijke werkloosheid wiens arbeidsovereenkomst werd beëindigd met de toekenning van een opzegtermijn om reden dat de werkgever dan een deel van de loonkosten (voor prestaties tijdens de opzegtermijn) kon afwentelen op de RVA.
De regering meende dat er wetgevend moest worden opgetreden om dit misbruik tegen te gaan, hetgeen heeft geresulteerd in de wet van 15 juni 2020 tot opschorting van de opzeggingstermijn voor ontslagen gegeven voor of tijdens de periode van tijdelijke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst omwille van overmacht ingevolge de Covid-19-crisis.
Deze wet bepaalt dat, in geval van opzegging door de werkgever vóór of tijdens een periode van schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst omwille van overmacht die het gevolg is van de coronacrisis, de opzeggingstermijn zal ophouden te lopen gedurende die schorsing. De opzeggingstermijn zal pas (opnieuw) beginnen te lopen wanneer de werknemer terug aan het werk gaat. Het oorspronkelijk voorziene einde van de opzeggingstermijn zal in die omstandigheden dus pas op een later tijdstip vallen.
De nieuwe regel is van toepassing op alle door de werkgever gegeven opzeggingstermijnen die op datum van 22 juni 2020 nog niet zijn afgelopen.
Er geldt echter wel één uitzondering voor wat betreft de opzeggingstermijnen die reeds waren aangevangen vóór 1 maart 2020. Deze opzeggingstermijnen blijven onder de algemene regel vallen en zullen dus blijven doorlopen tijdens een periode van schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst wegens overmacht als gevolg van de Covid-19 pandemie.
Meer info nodig? Contacteer onze experts voor advies op maat.
[1] Koninklijk besluit van 4 juni 2020 houdende gelijkstelling van de dagen van arbeidsonderbreking ingevolge tijdelijke werkloosheid wegens overmacht door de pandemie ten gevolge van het coronavirus in het stelsel der jaarlijkse vakantie van de werknemers voor de periode van 1 februari 2020 tot en met 30 juni 2020