-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
U heeft er wellicht al van gehoord, de ‘nieuwe’ taks op effectenrekeningen. Hoewel op dit moment de Kamer het wetsontwerp nog finaal moet goedkeuren, is het vrij zeker dat de taks er zal komen.
Maar wat houdt deze nieuwe taks op effectenrekeningen in en waarin verschilt deze van zijn voorganger? Het zou alleszins niet de bedoeling zijn om de oude effectentaks te remediëren in functie van het arrest van het Grondwettelijk Hof, maar wel om een nieuwe ‘abonnementstaks’ in te voeren op basis van een nieuwe set aan principes.
Korte terugblik: de vernietigde effectentaks
De eerste effectentaks was geen lang leven beschoren. De taks werd in het Zomerakkoord van de regering Michel in 2017 geïntroduceerd, maar werd door het Grondwettelijk Hof in 2019 al weer naar de prullenbak verwezen.
Deze oude effectentaks werd geheven op Belgische en buitenlandse effectenrekeningen voor zover de gemiddelde belastbare waarde van de rekening minstens €500.000 bedroeg. De taks was niet zo maar van toepassing op alle titularissen van een effectenrekening: levensverzekeringen (Tak 23) en pensioenspaarfondsen werden onder andere vrijgesteld. Bovendien waren heel wat financiële instrumenten uitgesloten van het toepassingsgebied van de effectentaks.
Oversteeg de gemiddelde belastbare waarde van de effectenrekening het grensbedrag van €500.000, dan was er 0,15% effectentaks verschuldigd. Er waren echter heel wat ontsnappingsmogelijkheden, zoals het opsplitsen van effectenrekeningen, het in onverdeeldheid brengen van een effectenrekening… Hierdoor werd de totale waarde van de effectenrekening gesplitst over meerdere titularissen, waardoor veel effectenrekeningen onder de grens van €500.000 bleven.
De effectentaks 2.0
Hoewel de nieuwe taks op effectenrekeningen hoegenaamd geen remediëring van zijn voorganger zou zijn, zien we toch dat de regering zich duidelijk heeft geïnspireerd op de vernietigde effectentaks. Naast een ‘copy paste’ van enkele oude principes (onder andere het tarief en de berekeningswijze van de taks), zijn er toch een aantal nieuwigheden te bespeuren in het wetsontwerp. Een kort overzicht.
Een verruimd toepassingsgebied
De nieuwe effectentaks kenmerkt zich door een verruimd toepassingsgebied. Zo zal de effectentaks voortaan ook van toepassing zijn op vennootschappen met of zonder rechtspersoonlijkheid en de oprichters van juridische constructies. Met andere woorden: ook effectenrekeningen van maatschappen en verenigingen zoals vzw’s en stichtingen komen in het vizier van de nieuwe taks.
De taks zal steeds verschuldigd zijn wanneer de gemiddelde waarde van de effectenrekening het grensbedrag van 1 miljoen euro overschrijdt, ongeacht het aantal co-titularissen, eventuele onverdeeldheden of andere eigendomsrechten. De mogelijkheid die vroeger bestond om aan de taks te ontsnappen door de effectenrekening te spreiden over meerdere titularissen, wordt hiermee aan banden gelegd. Daarom spreekt men ook van een ‘abonnementstaks’.
Naast de tak 23-levensverzekeringen leek het er even op dat ook de tak 23-pensioenspaarproducten (wat betreft de derde pijler) niet langer zouden worden uitgesloten van de effectentaks. Op 28 januari is hier weliswaar enige verduidelijking rond gekomen. Enkel de pensioenspaarverzekering tak 23 zal onderworpen worden aan de nieuwe effectentaks.[1]
Bovendien worden deze keer alle financiële instrumenten (inclusief geldmiddelen) aangehouden op een effectenrekening, mee in aanmerking genomen in de beoordeling van de grens van €1.000.000. Aandelen op naam die niet worden aangehouden op dergelijke effectenrekeningen, worden alsnog vrijgesteld.
Of de gemiddelde waarde het grensbedrag van 1 miljoen euro overschrijdt, wordt beoordeeld aan de hand van een referentieperiode van 12 maanden, beginnend op 1 oktober en eindigend op 30 september van het volgende jaar.
Bij het overschrijden van dit grensbedrag zal een taks van 0,15% worden geheven over de totale gemiddelde waarde van de rekening. Om echter te voorkomen dat door de heffing de waarde van de effectenrekening onder de grens van €1.000.000 zakt, voorziet de wet in een correctie waarbij de taks moet worden beperkt tot 10% van het verschil tussen de gemiddelde waarde van de rekening en de grens van 1 miljoen euro.
Nieuwe antimisbruikbepaling
Het invoeren van de effectentaks gaat bovendien gepaard met de introductie van een nieuwe algemene antimisbruikbepaling in het Wetboek van diverse rechten en taksen. Deze bepaling is quasi identiek aan de antimisbruikbepaling zoals ingeschreven in het Wetboek van de Inkomstenbelastingen. Wel opmerkelijk is de retroactieve inwerkingtreding vanaf 30 oktober 2020. Wie dacht om voor de invoering van de effectentaks bijvoorbeeld snel nog zijn effectenrekening op te splitsen om onder de drempel van €1.000.000 te blijven, komt dus terug van een kale reis.
Wat te ondernemen?
Uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op het einde van de referentieperiode (d.i. 31 oktober) moet er een aangifte gebeuren van de effectentaks. De taks zelf dient uiterlijk op 31 augustus van het jaar volgend op het einde van de referentieperiode te worden betaald.
De Belgische tussenpersonen zullen de aangifte indienen, de taks inhouden en betalen. Wanneer een effectenrekening wordt aangehouden bij een buitenlandse tussenpersoon, is deze tussenpersoon niet gehouden om de formaliteiten met betrekking tot de effectentaks te voldoen, waardoor de verantwoordelijkheid ligt bij de titularis(sen) zelf.
To be continued…
Hoewel het wetsontwerp nog finaal moet worden gestemd in de Kamer, is de taks reeds fel besproken door menig fiscalist. Eén van de grote vragen is of de taks dit keer wel de grondwettelijkheidstoets zal doorstaan. De toekomst zal dit verder moeten uitwijzen. Eén ding is zeker, de regering is er duidelijk op gebrand om de effectentaks in te voeren. We volgen de verdere ontwikkelingen voor u op de voet.
Heeft u na het lezen van deze bijdrage nog vragen over de effectentaks en de impact voor uw persoonlijke situatie? Aarzel dan niet om contact op te nemen met ons Private Client Services team.
[1] Verslag over het wetsontwerp houdende de invoering van een jaarlijkse taks op de effectenrekeningen op 28 januari 2021, Parl.St. Kamer 2020-21, nr. 55-1708/3, 10-11.